Cîteva tipuri de agenti

Agenti consilieri

Această categorie de agenti nu îndeplinesc de fapt sarcini propriu-zise, ci oferă instructiuni si consultantă utilizatorului într-un anumit domeniu în care sînt experti. Acesti agenti au capacitatea de a se adapta nivelului de cunostinte al utilizatorului, pot învăta cîte ceva despre stilul de lucru si despre domeniile particulare de interes ale acestuia. Pot fie să răspundă la întrebări explicite, fie să intervină din proprie initiativă, oferind utilizatorului informatii sau sfaturi în functie de situatie.

Un exemplu de astfel de agent este Coach, dezvoltat la centrul de cercetări Almaden al IBM. Coach este folosit cu succes pentru a-i ajuta pe studenti să învete linbajul Lisp.

Agenti asistenti

Acesti agenti sînt mult mai ambitiosi decît agentii consilieri, deoarece ei pot actiona si fără un ordin explicit al utilizatorului. Un bun agent asistent trebuie să îndeplinească două calităti fundamentale: competentă si credibilitate. Competenta înseamnă că agentul trebuie să stie ce, cînd si cum să facă, iar credibilitatea implică faptul că actiunile agentului nu trebuie să-l surprindă pe utilizator. În plus, gradul de autonomie al unui astfel de agent trebuie să poată fi reglat de utilizator sau să se adapteze acestuia, astfel încît agentul să nu fie nici prea independent nici prea pisălog si sîcîitor.

Agenti Internet

Sînt agentii documentaristi, destinati să-l ajute pe utilizator să găsească informatiile de care are nevoie în Internet, cu precădere în World Wide Web. Se cheamă de obicei WebCrawlers, Spiders sau Robots. Unii dintre agentii din această categorie încearcă să ofere o imagine unitară a Internet-ului ca un întreg, dar actualmente cei mai multi agenti Internet sînt simplii căutători de informatii. Ei colectează informatii despre WWW (topologie, numar de noduri, etc), indexează continutul unor locatii sau doar execută cereri de căutare.


(C) Copyright Computer Press Agora