Servicii on-line în România

CERF '96, Ziua Internet:

Iosif Fettich

Acesta a fost titlul mesei rotunde programate ca ultim punct pe ordinea de zi a "Zilei Internet" organizate de Computer Press Agora în ultima zi de CERF. Intentionat nu "acces Internet în România", ci "servicii on-line în România", pentru că speram să putem aduce în discutie si alte servicii - de genul Fax On Demand, de exemplu - chiar si numai pentru a puncta faptul că accesul Internet încă nu înseamnă chiar totul în ceea ce priveste serviciile on-line (la care sperăm în continuare). N-a fost să fie asa - indiferentă la titlul enuntat, discutia s-a asezat ferm si fără echivoc pe tema "acces Internet". Temă interesantă, desigur - dar destul de interesantă ca să mai atragă pe cineva chiar la spartul Tîrgului ? Îndoielile pe care le aveam încă din clipa în care am aflat că toată treaba va avea loc în ultima zi, cu o oră înainte de închidere (iar această ultimă zi mai era pe deasupra si sîmbătă…) s-au mai risipit cînd, lansînd invitatiile, am primit "din prima" răspunsuri afirmative de la toti cei pe care i-am invitat. Dar cînd sîmbătă pe la ora 16 am constatat că destul de multe standuri sînt ca si strînse, am început să avem emotii, iar cînd la ora 16:50, cu 10 minute înainte de ora anuntată, sala era goală si nici pe afară nu părea să fie mare înghesuială, începusem să cred că va fi o masă rotundă de tipul "serată în familie", fără nici un fel de spectatori.

Si totusi, nu a fost asa. Sala de marmură - "arena" - s-a umplut în bună măsură, astfel că "meciul" programat a avut loc în bune conditiuni, iar publicul nu a avut ce regreta: la ora 19 - o oră după ora oficială de închidere! - cînd oarecum presati de împrejurări a trebuit să fim gazde nepoliticoase si să terminăm (totusi…), discutiile încă ar fi continuat cu sigurantă.

De invitat, i-am invitat în fată, pe "scenă", pe cei despre care stiam că sînt "jucători" în domeniu. Si anume jucători profesionisti, deci dintre cei care joacă pe bani si au un nume.

Sperăm că lista invitatilor nostri vorbeste de la sine:

Nu am invitat - intentionat - pe nimeni dintre cei care oferă servicii de acest gen în mod gratuit si în principiu numai anumitor categorii de utilizatori: punctele de acces finantate de Fundatia Soros, ICI, PUB. PCnet-ul, oarecum ca o exceptie fată de această "regulă", a fost invitat pentru că de fapt nu stiam exact ce statut are - auzisem si vorbe bune, si vorbe rele, si am considerat că din acest punct de vedere o luare publică de pozitie este nu numai posibilă, dar si binevenită.

Dacă am uitat pe cineva - lucru probabil inevitabil - ne cerem scuze. Si sperăm să nu mai gresim data viitoare. Doamna Irina Athanasiu de la Facultatea de Automatică din cadrul Politehnicii bucurestene a acceptat rolul de moderator - rol deloc usor, avînd în vedere posibilele momente fierbinti ale întîlnirii. Tot dînsa a structurat putin tema în jurul unor întrebări, pentru o mai lină si mai eficientă desfăsurare a discutiilor (ar fi trebuit să încapă totul într-o singură oră…):

a) o scurtă prezentare, cu accent pe ce urmează să se întîmple în următoarele 6 luni

b) ce, cum si de către cine ar trebui făcut sau se face pentru a evita fenomenul care se întîmplă destul de frecvent în prezent, cînd un mesaj de la un abonat Internet la altul călătoreste via SUA, chiar si dacă nu trebuie să ajungă decît din Bucuresti la Iasi sau numai la blocul sau casa de peste drum.

c) cine ce ar avea de zis la cuvîntul-cheie "concurentă neloială".

Cele ce urmează sînt spicuiri din ce am retinut - nu o stenogramă a discutiilor. Dacă gresesc în reproducerea ideilor exprimate - desi sper să nu o fac - sînt, desigur, personal si singur răspunzător pentru acest lucru si gata să accept eventualele corectii.

Din cele ce s-au spus la primul punct, am aflat că RTNS nu mai este RTNS ci, din chiar săptămîna respectivă, Global One - un parteneriat strategic între Sprint, France Telecom si Deutsche Telekom. Si că urmează o expansiune normală, care să mai aducă clienti de talia celor deserviti în prezent - cîteva bănci, Procter&Gamble, Coca Cola. Si că urmează linii terestre de 64 si 128 kbps, si că teme de un viitor care se întrevede - desi aici probabil s-a trecut de limita celor 6 luni propuse - sînt si frame relay, si transportul de voce privată.

EUnet a făcut publică relativ recenta dare în exploatare în bune conditiuni a unei linii de 64 kbps cu Amsterdam, estimînd păstrarea unui ritm de crestere oarecum "constant": dublarea capacitătii la 6 luni. Ceea ce ar însemna ca pe la sfîrsitul anului să se ajungă si la o linie de 256 kbps.

PCnet-ul a enuntat păstrarea liniei de pînă acum - oferirea de servicii către persoane particulare, si numai în mod gratuit. La cei circa 20.000 de clienti actuali urmînd să se adauge altii.

RO-link - o retea natională pe cale să se definească, pornind de la fostele centre IIRUC si reprezentat în 21 de orase - urmează să îsi definească locul.

InterComp-ul urmează să dea în folosintă în viitorul foarte apropiat o linie de comunicatie prin satelit de 256 de kbps, domnul profesor Moisa atingînd în treacăt si problema legislatiei, care schioapătă pe undeva în urma evenimentelor, aparent total si mereu depăsită: (cel putin teoretic) este încă în vigoare un HCM care limitează rata de transfer admisă pentru comunicatii prin antene la maxim 140 kbps - unde 2 Mbps sînt deja valori (oarecum…) uzuale.

Kappa Net va pune foarte curînd în functiune o linie de comunicatie prin satelit de 128 kbps, iar LogicNet-ul, partener Global One, dincolo de faptul că are 42 de noduri active - 41 în România si unul în Moldova - plănuieste punerea în lucru a unui hub pentru comunicatii prin satelit, în colaborare cu Scientific Atlanta, care ar urma să fie gata în septembrie.

Urmare unei întrebări relative la faptul că atît (fostul) RTNS cît si LogicNet-ul se prezintă acum sub flamura Global One, am aflat că RTNS-ul este Global One, iar LogicNet-ul este partener Global One. Ceea ce se traduce, pe de altă parte, într-o concurentă directă. La observatia doamnei Athanasiu că în acest fel se creează o definitie nouă pentru termenul de parteneriat - concurentă directă - primită cu zîmbete în sală, s-a replicat cu explicatii legate de istoria firmelor: LogicNet se trage din Sprint, RTNS din France Telecom.

O întrebare din sală relativ la faptul că există sau nu sau va exista sau nu acces CompuServe din România, răspunsul a venit din partea LogicNet: se poate accesa si acum Compuserve, prin oricare din nodurile LogicNet, dar numai pentru cine poate plăti la CompuServe - deci cu carte de credit (sau oricum cu dolari) si "afară".

Trecerea în revistă a răspunsurilor la punctul b) al ordinei de zi propuse se poate rezuma destul de usor în sintagma "ar fi necesar, ar fi frumos, dar e imposibil". Una din cauzele principale fiind diferentele semnificative în modurile si principiile de tarifare. La o întrebare care insista totusi, încercînd să afle cum se rezolvă situatia în alte tări, mai putin originale în ceea ce priveste democratia si solutiile unor probleme de acest gen, mai multe lămuriri au venit din partea lui Liviu Ionescu: de regulă, la nivel de tară există un fel de nod central în care se întîlnesc toti providerii. Acest nod este dotat prin contributia tuturor, iar trecerile posibile de pe o retea pe alta se întîmplă la nivelul acestui nod, dacă se poate evita astfel încărcarea circuitelor externe pentru pachete ce au destinatii în tară. Crearea unui astfel de nod implică însă un efort de organizare deloc neglijabil - si este cu atît mai greu cu cît interesele providerilor diverg, iar buna administrare a unui astfel de nod poate fi făcută numai de personal în care toti providerii să aibă încredere - într-adevăr, dificilă problemă…

Deja ajungînd aici, discutiile s-au mai aprins putintel, pe alocuri. Nu s-a mai ajuns la dezbaterea propriu-zisă a punctului trei propus, pentru că întrebări si răspunsuri au "deturnat" discutia pe un făgas propriu. PCnet-ul si partial chiar si fundatia Soros si ICI-ul (dar - sper că nu gresesc - nu si PUB-ul) au fost acuzate de practici nepermise - este legal si în regulă ca un director de firmă comercială să îsi pună pe cartea de vizită o adresă E-mail care ar trebui să fie rezervată utilizatorilor din mediul universitar/stiintific/scolar? Dacă InterComp-ul s-a pronuntat în ideea de "da, este concurentă neloială", altii n-au adoptat o pozitie clară, iar EUnet-ul a afirmat că nu vede în ceea ce face PCnet-ul altceva decît o "scolarizare" a viitorilor utilizatori. Care vor avea nevoie de servicii si ca atare le vor si plăti. (Paranteză: dacă PCnet-ul s-a (mai) putut apăra, fiind printre invitati, nu acelasi lucru se poate spune despre reprezentantii fundatiei Soros, care au fost în sală, dar nu si pe podium. Dacă stiam că discutia va ajunge într-un astfel de punct, bineînteles că îi invitam si pe dînsii. Îmi pare rău).

Relativ la educarea utilizatorilor, s-au mai punctat cîteva idei. Printre ele:

a) este nevoie de educarea utilizatorilor, pentru că foarte putini stiu "cu ce se mănîncă" Internet-ul

b) în momentul de fată, oferta de servicii Internet este mai mare decît cererea - ceea ce înseamnă că providerii trebuie să facă (de voie, de nevoie) eforturi si în directia aceasta.

Si legislatia a fost atinsă în treacăt - si nu prea s-a zis (numai) de bine, nici de către putinii care cunosteau proiectul de lege ce tocmai era pe ordinea de zi în Parlament. Dar am retinut că o parte din legile ce ar trebui să reglementeze ceea ce se întîmplă datează de prin anii 50. O tempora!


(C) Copyright Computer Press Agora