Imaginatia nu are limite!

MetaTools Bryce 2

Valics Lehel

Dacă desenele tale au nevoie de un peisaj natural, sau poate supranatural — sau dacă vrei doar să creezi câteva locuri ima ginare — trebuie să explorezi un singur program: Bryce.

Creat de Eric Wanger, cu o interfată proiectată de Kai Krause, Bryce aduce utilizatorului un program 3D usor de utilizat, cu un mecanism interesant de generare a imaginilor. Prietenos, dar totusi suficient de complex, el reuseste să multumească atât pe debutantii în grafica 3D cât si profesionistii domeniului. Poate singurul impediment este platforma programului, deoarece momentan el nu este accesibil decât pe Macintosh... Există însă promisiuni ca în decurs de câteva luni să fie “localizat” si pe PC (Super Bryce) într-o formă mai complexă (o versiune care va fi capabilă de animarea peisajelor).

De ce acest program?

S-ar putea crede că programul este destinat în primul rând designerilor. Dar nu e asa. Poate că si lor, dar cei ce vor fi total satisfăcuti de acest program vor fi programatorii de jocuri, webmasterii si —într-o oarecare măsură— cei din domeniul multimedia. Noua interfată (de ce fiecare program vine cu o interfată nouă?), oferă utilizatorului posibilităti de lucrul în timp real, cu un procedeu de randare îmbunătătit, ce include o minifereastă —nanopreview— în care se pot face previzualizări înainte de randarea scenei finale.

Controale de editare sunt usor de mânuit, de exemplu Bounding Box-ul ce înconjoară obiectul, ne oferă posibilităti de redimensionare si de rotire directă.

Interfata poate fi si ea parametrizată după mai multe criterii. Setările de pagină pot fi oarecare, programul memorând dimensiunea si aspectul imaginii (sau al monitorului), în functie de setările utilizatorului.

Introducerea unui generator de stânci si a multor alte forme a extins mult posibilitătile creatorilor, însă mai important rămâne faptul că a fost implementat în program un filtru de import DXF (cu singurul regret că as fi preferat ca aceste DXF-uri să fie editabile în totalitate si să si functioneze întotdeauna). Tot la filtrele de import s-a adăugat si formatului Picture (PICT sau PCT), ce poate fi folosit la texturi. Ca posibilităti de export s-au mai introdus încă două formate cunoscute: Photoshop 3 si arhicunoscutul format TIFF, iar toate acestea pot fi salvate la orice rezolutie.

Este foarte interesant cum o sursă de lumină poate schimba întregul “look”. Sursele de lumină s-au diversificat si ele, cuprinzând acum tipuri noi, ca Spotlight (sau asa-zisa “lumină de scenă” binecunoscută din alte programe 3D), Radial Light care difuzează lumina egal în toate directiile, Parallel Light distribuie raze paralele, rezultând distorsiuni ale umbrelor, si nu în ultimul rând Square Light care este asemănătoare lui Spot Light, diferenta fiind că aceasta creează o rază cubică.

O altă noutate: randarea booleană, care permite crearea unor obiecte complexe prin gruparea a mai multe obiecte si/sau definirea formelor de intersectie între ele. Atributele obiectelor în Bryce pot fi pozitiv, negativ sau de intersectare.

În Bryce există cinci tipuri de palete. Cu paleta Master poate fi ajustată pozitia camerei virtuale asupra vizualizării scenei. De partea de creatie răspunde paleta “creatoare” (Create Palette), ce permite animarea scenei cu terenuri, cursuri de ape, obiecte 3D (cuburi, sfere, conuri etc.) sau prin importuri de obiecte DXF. Toate însă au nevoie de editare. Lucru realizabil cu ajutorul paletei editoare (Edit Palette), care constituie de altfel punctul forte a programului, permitând — de exemplu — adăugarea de eroziuni sau inversarea crestelor la generarea unei văi, crearea unei pante abrupte, sau — cu ajutorul unei pensule — extinderea sau redesenarea unui teren. În plus, această paletă are multe materiale si texturi prestabilite ce pot fi aplicate oricărui tip de obiect, oferă control asupra luminii, permitând selectarea culorii si a intensitătii difuziei. Ambianta soarelui sau lumina lunii se setează prin intermediul paletei Sky & Fog, ce permite si controlul aspectului cerului.

Dar "distractia” începe abia când se ajunge la paleta de randare (Render Palette). Apăsati butonul Render si imaginea creată începe să capete viată trecând prin cinci faze de randare. Pentru o scenă complexă există posibilitatea randării partiale a imaginii, câstigându-se timp (o randare foarte complexă poate dura ore chiar si pe un Power Mac, de aceea vă sugerez ca această fază — randarea finală — să o faceti pe timp de noapte, atunci când computerul poate lucra în voie fără a încurca pe nimeni).

Cu ajutorul tehnologiei Apple Quick Time VR avem si posibilitatea de vizualizare la 360° a scenei create si salvarea ei în format QuickTime, dar se pare că MetaTools vrea să introducă posibilitatea creării unor animatii chiar din program.

În concluzie

Pentru începători, Bryce este o bună “rampă de lansare”, cu care se pot deprinde repede principalele caracteristici ale graficii 3D. Profesionistii pot crea peisaje 3D pornind de la niste imagini scanate, cu posibilităti de extindere prin importurile DXF si imagini PICT (cu suport de alpha chanell). Cerinte hard: Macintosh Quadra sau Power Macintosh cu minimum 8MB RAM (preferabil 16 MB RAM) si un display la 24 biti/color. Pretul acestui produs poate fi obtinut de la firma distribuitoare al produselor MetaTools (Grup Transilvae. Tel: 01-614.94.51, 01-210.39.10 sau 064-19.14.49).

Valics Lehel este grafician la revista BYTE România îl puteti contacta la lvalics @agora.ro sau. http://www.agora.ro/~lvalics.

(C) Copyright Computer Press Agora