Assembly `96 Party

Desfăsurată pentru a treia oară consecutiv în capitala Finlandei, Helsinki, în perioada 16-18 august 1996 a avut loc o noua editie a târgului-party Assembly `96, organizat de Assembly Organizing si găzduit în acest an de Helsinki Fair Center.

Assembly Party este o întîlnire ce are loc anual, pe parcursul a mai multe zile, între elevi, studenti si alti pasionati de calculatoare din lumea întreagă, si constă în concursuri cu premii substantiale, în diverse domenii multimedia (animatii, grafică, raytracing, muzică s.a.). Specific acestei manifestări este faptul că fiecare concurent vine cu aparatura (proprie de acasă sau de la cluburi), pe care o instalează într-o retea locală conectată la Internet.

Anul acesta evenimentul a avut o amploare mai mare ca în anii precedenti, organizatorii estimând între 3500 si 4000 de participanti. Cum majoritatea probelor din concurs presupuneau si muzica, aproape toate calculatoarele prezente la manifestare au fost echipate corespunzator. Fiecare concurent si-a adus pe lângă echipamentele standard multimedia (CD-ROM, cartele de sunet/MIDI, etc.) si o statie de amplificare. A fost un adevarat concurs al boxelor, fiecare încercând să atragă atentia asupra standului său prin boxe cât mai mari si statii de amplificare cât mai puternice (fără exagerare, în unele standuri erau boxe înalte de peste un metru, activate de amplificatoare de sute de wati).

Se pare că nimic nu a fost iesit din comun aici, indiferent cât de trăznite ar părea ideile. Se putea zări în standuri aproape orice: reclame luminoase, orgă de lumini, chiar si câteva girofare; neoane colorate, afise de tot felul, claviaturi MIDI, statii de amplificare si boxe impunătoare ce îti “desfiintau” practic auzul.

Accesul în complexul expozitional a fost permis 24 de ore din 24. Practic se putea intra si iesi non-stop începând de vineri 10am când s-a dat startul manifestării si până duminica la 8pm când s-au închis portile complexului expozitional. O hală mai mică, alăturată, a fost amenajată în asa fel încât concurentii si-au putut aseza sacii de dormit cu care au venit, pentru a se odihnii câteva ore pe noapte (desi putini au fost aceia care au dormit în acel weekend).

Pentru conectarea la retea, într-un mic stand aflat pe hol s-au vândut cartele Ethernet, transceivere, huburi si alte echipamente de telecomunicatii. La intrarea în complex, după prezentarea biletului de acces (echivalentul a 50 $ pentru tot weekend-ul) fiecare concurent sau simplu vizitator primea o dischetă cu un program cu ajutorul căruia se efectua votarea creatiilor aflate în concurs.

Dar să vedem ce concursuri au avut loc pe perioada celor trei zile cât a durat Assembly `96. În primul rând, toate competitiile au fost împărtite pe două categorii: PC si Amiga (si Comodore 64). Spre surprinderea mea, calculatoarele Amiga încă mai au foarte multi fani în lumea întreagă. La categoria PC-uri au avut loc trei competitii: PC demo (demo-uri însotite de sunet); 64 K intro (animatii însotite de sunet ce nu depăseau 64 K - este incredibil ce se poate crea cu numai 64 K de cod!); 4 K intro (similar, dar de maxim 4 K). La categoria Amiga au fost doar două competitii (Amiga demo si 64 K intro), iar la Comodore 64 trei (demo, graphics - imagini si muzică). În afară de acestea, au mai avut loc câteva concursuri independente de platformă (dar desigur tot dintre platformele participante mentionate mai sus): Music 4/32 ch (muzica pe 4 si respectiv 32 de canale); grafica/raytracing si animatii.

Toate creatiile prezente în concurs au fost spectaculoase, iar după părerea mea decizia de a vota pentru premierea unora sau altora a fost foarte dificilă. O competitie aparte a fost “Wild Competition" ce a încheiat manifestarea. Aceasta nu a avut nimic de a face cu calculatoarele, ci a constat în prezentarea unor filmulete cât mai ciudate, de maxim 15 minute. Unul dintre concurenti, spre exemplu, a prezentat o animatie realizată pe display-ul matricial al unui calculator de buzunar!

Câstigătorilor li s-au oferit premii substantiale, acestea variind de la o competitie la alta. Cele mai mari au fost premiile I de la competitiile PC demo si Amiga demo (4100 $), iar cele mai mici au fost premiile III de la competitiile Comodore 64 graphics si music (25 $). Valoarea totală a acestora a depasit suma de 35.000 $, constând în software, hardware si chiar bani cash.

Legătura la Internet a backbone-ului retelei locale a fost asigurată de Telecom Finland printr-un canal ATM de 10 Mbps (de circa 7 ori mai rapidă decât o conexiune standard T-1!), iar echipamentele de routare au fost furnizate de firma Cisco Systems. La această retea au fost de asemenea conectate servere Web si IRC. Folosind tehnologia ATM si MediaNET dezvoltată de Telecom Finland, pe toată durata lui Assembly `96 s-au transmis în direct prin Internet imagini si sunet din hala principală, ce au putut fi vizionate din orice punct al Internetului folosind viewerul produs de XING Technologies (352x240 de pixeli cu 25 de cadre pe secundă).

Hala principală a fost dotată cu un ecran de 8 in diagonala si cu un sistem de sonorizare de 10.000 de wati! pe care au fost proiectate toate creatiile înscrise în concurs, iar în afara timpului alocat competitiilor au fost proiectate alte animatii si demo-uri, inclusiv unele prezentate la editia de anul trecut a manifestării.

Toate calculatoarele conectate la reteaua locală au avut acces permanent la un canal audio pe care s-a transmis non-stop muzică pop/rock/dance/rave de către un post de radio ce a emis din hala centrală (Ravio 96,2). Receiverul a fost disponibil pe site-ul Web al organizatorilor.

În holul complexului expozitional au fost amenajate mici standuri din care se puteau cumpăra jocuri, CD-ROM-uri, cărti, tricouri cu mascota manifestării si altele. Printre cărtile interesante prezente în aceste standuri de remarcat o aparitie recentă la editura Microsoft Press: Programming Windows95 de Charles Petzold, precum si multe cărti despre Web, Java si Internet în general.

Domnul Cristian Mateescu este student la Helsinki University of Technology si poate fi contactat prin e-mail la adresa: .

(C) Copyright Computer Press Agora