Calculatoarele si telecomunicatiile ne permit deja să ne conducem afacerile de acasă.

Sweet Home Office

Harrison Forbes

Până nu demult, când cineva se referea la SOHO, audienta se gândea doar la faimosul cartier artistic din New York unde locuiesc pictorii si sunt amplasate galeriile de artă. Dar astăzi SOHO evocă pentru multi dintre noi noua lume în formare a birourilor mici si a birourilor de la domiciliu (Small Office / Home Office), care nu prea are nimic în comun cu arta si artistii. Sau poate are...

Sfârsitul marilor corporatii?

Există unele previziuni în virtutea cărora, în doar câtiva ani, cea mai mare companie din Statele Unite nu va avea mai mult de 200 de angajati. Analiza unor afirmatii de acest gen depăseste cadrul acestui articol, dar este cert că micile birouri si birourile de acasă sunt din ce în ce mai comune în zilele noastre.

În ceea ce ne priveste, de la bun început ne-am condus afacerea de acasă. Si dacă la începuturi, cu mai mult de douăzeci de ani în urmă, lumea ne considera niste excentrici, astăzi lucrurile stau cu totul altfel. Resimtim chiar un sentiment de gelozie, căci nimeni nu ne mai priveste ca pe ceva iesit din comun. Economia micilor firme a determinat schimbări majore în felul în care lumea îsi desfăsoară astăzi afacerile. Ca o consecintă, SOHO a devenit în sine o afacere de miliarde de dolari. Multi dintre milioanele de oameni care si-au pierdut slujbele în The Big Corporate America au în locuintă o camera dedicată unei afaceri conduse de acasă. Un alt fapt este că o parte din cei care nu si-au pierdul locul de muncă pur si simplu s-au mutat din birourile companiei si acum probabil că operează din camera în care si-au petrecut copilăria. Unul dintre primii nostri clienti a fost un intermediar de vânzări si cumpărări de terenuri (estate broker) care avea doar câtiva agenti ce lucrau într-o mare clădire comercială. În urmă cu câteva luni acesta si-a redus marile birouri la doar două camere în care au rămas o secretară-dispecer si un file-server, care este centrul de comunicatii care tine firma în picioare. Agentii s-au mutat în propriile case si îsi desfăsoară toată activitatea prin liniile telefonice.

Jucărioare si instrumente

Din niste motive greu de înteles s-a ajuns însă la idea gresită că micile afaceri conduse de acasă se pot descurca cu tot felul de “jucărioare”, care sunt vândute ca “echipament de birou serios” celor care au schimbat birourile din clădirile marilor corporatii pentru linistea unei camere din casa lor. Ei bine, as vrea să demontez acest mit. Cei care lucrează acasă trebuie să fie productivi si deci au nevoie de cele mai bune unelte disponibile, poate mai mult decât cei ce lucrează în sediile corporatiilor. Afacerile SOHO sunt ghidate de vechiul principiu NWNF (no work, no food) si, chiar dacă cei mai multi dintre cei implicati în SOHO nu o recunosc, acesta este mult mai realist decât versiunea mai sclipitoare "running your own business from the privacy of your home".

Acum există chiar si reviste al căror grup tintă îl reprezintă cei din sectorul SOHO, iar una dintre ele este “Home Office Computing”. Nu vreau să afirm că nu se găsesc sfaturi bune în multe dintre articole, dar am fost întotdeauna uluit de ce pot oamenii să scrie ca să umple paginile. Nu-mi vine să cred că recenzentii îsi dau seama cu adevărat ce spun când prezintă din când în când câte un “minunat” echipament de birou. Am răsfoit numărul din septembrie al revistei am încercat să păstrez o figură serioasă citind prezentarea lui Visoneer Office Port ix, o combinatie de tastatură si scaner. Adevăratul beneficiu adus de aparat este softul care îl transformă într-un copiator sau într-un fax, două necesităti absolute în birourile moderne, indiferent dacă sunt acasă sau la sediul corporativ. Indiferent cât de bun ar fi softul, si este cu adevărat bun, produsul este departe de aprecierea cu patru stele cu care a fost cotat. Pretul de 349 de dolari si faptul că scanerul este pentru o singură pagină, pass through, face din scanerul flat bed vândut la aproape acelasi pret adevăratul câstigător în privinta raportului pret/performantă. De ce ar plăti un birou oarecare acesti bani pentru un scaner care este cu foarte putin mai mult decât o jucărie pentru copii? Am si eu un scaner/copiator în birou, dar este flat bed si are un dispozitiv automat de încărcare. Foarte des am de copiat o singură pagină, fără a mai socoti că de cele mai multe ori am de-a face cu documente care sunt deja legate. Dar ce mă fac când am de copiat câte 30-40 de pagini? Dacă as lucra pentru o companie mare as avea poate o secretară si nu mi-as bate capul ce si cum va face ca să copieze toate paginile.

Economie versus productivitate

Poate că nu spun întregul adevăr, dar în afacerea mea fiecare minut în parte mă costă cu adevărat bani. Am pus hârtia în aparat, am apăsat pe buton si-mi văd de alte treburi. Nu-mi dau seama dacă recenzentul este malitios sau pur si simplu este lipsit de un bun simt elementar în afaceri... O mică afacere se presupune că economiseste o multime de bani, iar o componentă costisitoare este marketingul si materialele tipărite folosite în acest domeniu. Succesul unei afaceri depinde de publicitate si de bugetul pentru marketing, dar cum micile afaceri SOHO fac totul “în casă”, uneori folosesc direct imprimanta pentru multiplicări la volume destul de mari. Ce fel de consultant responsabil ar putea să recomande Microsoft Publisher în fata lui Adobe PageMaker? Sunt de acord cu argumentul că Microsoft Publisher este cam de trei ori mai ieftin, dar investitia pentru celălalt produs o faci o singură dată iar amortizarea este foarte rapidă. Adobe PageMaker este un standard pentru industria tipografică din Statele Unite, si orice tipograf care-si cunoaste meseria are un PageMaker în birou. Având în vedere că cele mai multe tipografii au acum o conexiune directă între computer si presă, dacă duc tipografului fisierul creat cu PageMaker economisesc o multime de bani pe care i-as fi plătit pentru repaginare, filme, plăci, etc.

Am discutat cu un potential client care tipărea două mii de scrisori în serie pe lună, cu o imprimantă laser de 400 de dolari recomandată de un “specialist” în domeniul SOHO. Realimentarea cu hârtie, schimbarea tonerului, răcirea imprimantei si imprimarea propriu-zisă îi luau două zile întregi de muncă, fără a mai socoti durerile de cap si aspirinele de rigoare... Desigur, a economisit bani. Când i-am sugerat o imprimantă de 3.000 de dolari mult mai potrivită pentru o astfel de treabă, răspunsul său a fost: "Cât de repede poti să mi-o aduci?” Sunt sigur că după prima lectura a bunelor sfaturi din “Home Office Computing” mi-ar fi dat un cu totul alt fel de răspuns.

Desigur, lista produselor de acest gen nu se opreste aici, dar nu vreau să abuzez de răbdarea cititorilor. Cred că opinia mea este deja suficient de clară.

Sper ca în viitorul apropiat atât comunitatea fabricantilor cât si cea a consultantilor vor demonstra ceva mai multă responsabilitate atunci când vor proiecta sau vor recomanda produse pentru piata SOHO. Aceasta este o industrie care trebuie să fie extrem de eficientă si orice decizie trebuie luată având în vedere câstigurile pe termen lung si nu doar niste economii de scurtă durată. Cine stie, poate chiar existenta birourilor mici sau a celor de acasă înseamnă o perspectivă limitată, deciziile pe termen lung fiind apanajul marilor corporatii. În ceea ce priveste prezentul însă, cred că cel mai bun lucru este să învătăm din greselile trecutului si să ajutăm acest segment de piată să supravietuiască.

Îmi place prea mult birou meu de-acasă.

Nicăieri nu-i ca acasă!

Domnul Harrison Forbes conduce compania T&C onsulting, Inc. Poate fi contactat (în englezeste sau româneste) prin e-mail la:  cforbes@ibm.net .

(C) Copyright Computer Press Agora