La conventia natională SAP 96 am avut ocazia să iau un interviu domnului Alfred Wenzel, Director general SAP-Europa Centrală si de Est.

Sistemul informatic integrat SAP R/3

Darvas Attila

BYTE: SAP A.G. din Germania este una din firmele prestigioase din tehnica de calcul. Vă rog să ne spuneti câteva cuvinte despre rolul SAP în industria de software.

Alfred WENZEL: SAP se află pe primul loc în lume, între societătile care oferă informatică de gestiune si conducere pentru societăti comerciale. Este software cu gradul de integrare cel mai ridicat, cu o functionalitate pe departe cea mai completă si avem rolul de lider mondial al tehnologiei în domeniul nostru. Acest rol al SAP se reflectă si în România. Vrem să oferim în România tot ce oferim pe piata mondială, si acest lucru este realizat în mare măsură. Am ajuns acum la un moment important, ce va fi reflectat de activitătile Conventiei SAP 96, dar nu este un moment de început sau sfârsit al procesului de crestere al numărului de utilizatori ci un semnal că suntem si vom fi aici alături de ei.

BYTE: Care este rolul detinut de SAP România?

A.W: Dacă mergem într-o tară, ne dedicăm 100% acelei tări. Nu se pune problema că am dori doar să asigurăm suport pentru clientii nostri mari, firme multinationale, care unele sunt deja în România. Dacă am venit în România, asta înseamnă că am venit în principal pentru firmele românesti. Dorim să rezolvăm problemele lor, să le oferim asistentă. Si acest lucru poate fi făcut doar cu o structură de suport locală, în limba română. De aceea nu apelăm la expatriati, oameni ce au o anumită experientă din străinătate, inclusiv români, ca să spună celor de aici ce au de făcut. Nu, oamenii de aici stiu ce au de făcut, noi suntem doar cineva care le acordă asistentă, dar ei trebuie să fie în pozitii de conducere. Firmele din România si nu SAP. Oferim si asigurăm suport pentru ceea ce putem face noi si putem face doar împreună cu firmele românesti. Este exact rolul îndeplinit de SAP România, în structura de asistentă, dar si în realizarea produsului românesc. Aceasta înseamnă implementare, localizare si asa mai departe. Înseamnă Internet, hot-line si tot ceea ce este necesar pe plan local.

BYTE: Care este pozitia SAP fată de alte firme mari din domeniu, cum este ORACLE?

A.W: Da, pot să vorbesc despre relatia noastră cu ORACLE. Este asemenea cu relatiile dintre cei mari din toate domeniile industriei de pe lume. Suntem parteneri cu legături puternice si ne concurăm în acelasi timp. După câte stiu suntem pe departe cel mai mare VAR pentru pentru baza de date ORACLE, deci suntem parteneri foarte seriosi. În domeniul aplicatiilor suntem concurenti pentru că ORACLE are si ea produse aplicatii. După câte am citit în reviste, veniturile lor din aplicatii s-au diminuat în ultimul trimestru si îmi imaginez si cauzele. Pe de altă parte, ORACLE si-a dezvăluit baza de date pentru SAP, pentru a-si asigura un avantaj în competitia cu Informix, spre exemplu, un concurent ORACLE. Deci cu ORACLE cooperarea este din ce în ce mai bună.

BYTE: Vă rog să-mi spuneti câteva cuvinte despre proiectele SAP existente în România si colaborarea cu alte firme, de exemplu SEITZ, care de asemenea lucrează la implementări SAP.

A.W: Sunt două probleme. Prima o constituie proiectele existente. ARPECHIM si PETROMIDIA nu mai sunt de fapt proiecte, implementarea fiind terminată si aplicatiile deja productive. Acelasi lucru putem spune si despre IMAR. MOLDOCIM este încă proiect, implementarea urmând să fie terminată în câteva săptămâni. Dar există si Rulmentul Brasov, un beneficiar SEITZ. Aici intervine a doua problemă. Pentru a răspunde la întrebare, trebuie să explic strategia de parteneriat SAP. SAP se bazează foarte mult pe parteneri, care sunt de diferite categorii. Avem parteneri tehnologici, cum este Microsoft, cu care conlucrăm strâns în laboratoarele noastre, avem parteneri ca IBM, Sun, HP, Digital, Compaq si altii, avem parteneri pentru implementare care ne ajută să facem implementări, avem parteneri globali, care de asemenea ne ajută la implementare dar la un nivel superior, cu mai multe responsabilităti si cooperare în vânzări si avem o categorie aparte, casele de software (systemhouse) în patru tări, Germania, Franta, Marea Britanie si SUA. Acestea din urmă sunt parteneri care au responsabilitate totală pentru proiectele SAP si lucrează de obicei pentru firme de dimensiuni medii. Firmele mari internationale vin totdeauna la SAP AG direct. În Germania SEITZ este o asemenea casă de soft. SEITZ are însă de mult timp activităti în Europa Centrală si de Est. Aceste activităti au asigurat suportul de către SEITZ Viena. Deci am putea spune că SEITZ are trei fete. În Germania si tările comunitare are rol de casă de soft cu întreaga gamă de abilităti. În România rolul este de partener pentru implementare, deci au responsabilităti în implementare si pregătirea utilizatorilor, dar există desigur colaborare deplină. În Bulgaria, situatia este diferită, acolo sunt parteneri pentru Bulgaria si acest lucru trebuie lămurit. SAP România este partenerul pentru România, deoarece credem cu tărie că într-o tară ca România doar o firmă românească poate oferi toate beneficiile pentru cumpărătorul român. Dar SAP AG asigură suport puternic pentru acest partener, este un partener de încredere în tările din Europa Centrală si de Est. Dl. Heinrich, vicepresedintele SAP AG si cu mine suntem aici ca dovadă a acestui sprijin puternic. Sprijinul nostru a existat de la început, pentru tot procesul ce are loc în România. În România partenerul nostru pentru România este SAP România, care are responsabilităti depline ca orice sucursală normală SAP AG din orice tară. SEITZ este un partener pentru implementare pentru SAP România si desigur si pentru SAP AG. Ati văzut că în alte tări situatia poate fi diferită.

BYTE: Care sunt legăturile dvs cu furnizorii de hardware si infrastructură?

A.W: Nu există parteneri preferati. De ce? Unul din avantajele majore SAP este că beneficiarul are libertatea alegerii. SAP are softul de aplicatie si tot softul de nivel superior, dar sub acest nivel avem asa numitul middleware, care asigură independenta aplicatiei de baza de date aleasă, de partenerul furnizor pentru hardware. Deci sub nivelul intermediar middleware, beneficiarul poate opta si poate alege Digital, Sun, IBM, HP, Unix sau Windows NT. Beneficiarul are toată libertatea si în mare măsură poate combina platformele pentru eficientă la o singură aplicatie. Independenta este o facilitate foarte importantă pentru beneficiar, în ziua de azi. Dacă nu mai este multumit de furnizorul de echipamente, îl poate schimba, total sau în parte, si nu are de modificat nimic în aplicatie. Deci putem răspunde la întrebare printr-un nu, hotărât. Pe de altă parte, relatiile noastre cu toti furnizorii majori de echipamente sunt foarte strânse, si de asta beneficiază clientii nostri. Muncim mult pentru a găsi configuratia ideală pentru beneficiar si asigurăm informatiile de intrare pentru partenerii nostri de hardware, despre ce doreste să realizeze beneficiarul, ce doreste în prima etapă, performante etc. Si pornind de la planul strategic, planul de implementare ajungem să vedem cum va arăta mediul hardware, reteaua etc. Deci există un plan de configurare cu elemente diferite de la furnizori diferiti de software, hardware în functie de preferintele beneficiarului. În cazul în care se doresc echipamente foarte diferite de la o multime de furnizori, SAP nu decide, doreste legături puternice cu toti furnizorii în folosul beneficiarului, pentru a fi sigur că totul functionează perfect chiar de la început. Nu vrem ca beneficiarii nostri să fie confruntati cu probleme de software datorate echipamentelor, asta în nici un caz. Suntem siguri că în cazul partenerilor nostri nu vor fi probleme cu hardware-ul.

BYTE: Localizare SAP R/3 era prevăzută pentru primăvara trecută. Există deja două implementări terminate. Ce-mi puteti spune despre localizarea meniurilor, formularelor, proceselor.

A.W: Am crezut dintotdeauna că localizarea trebuie să treacă de un control de calitate sever. Dar putem realiza acest deziderat doar pe măsură ce cunoastem fenomenele. Există o multime de lucruri pe care le putem afla doar la definirea cerintelor beneficiarului, pe măsură ce se pot introduce date reale cu ajutorul beneficiarului. Este foarte important că am avut cooperarea primilor nostri trei beneficiari, de asemenea în găsirea terminologiei adecvate, traducere, si îmbunătătirea specificatiilor. Deci nu avem un termen, ci dorim să realizăm acest lucru pe tot parcursul implementării, împreună cu beneficiarul, căci beneficiarul nu poate porni cu versiunea în engleză. Vă dati seama, atunci când SAP R/3 este un sistem operational el trebuie să fie în limba română, interfetele, iesirile la imprimante, formularele de comenzi astfel ca destinatarii furnizori sau beneficiari să le poată primi în româneste. Termenul era în primăvară pentru că primele două proiecte trebuiau finalizate atunci.

BYTE: Cum asigurati asistenta tehnică în teritoriu?

A.W: Asistenta în teritoriu este în primul rând suportul asigurat beneficiarilor nostri. Asistenta înseamnă multe lucruri. Este asistentă în vânzări pentru SAP România, asistentă în implementare, asistentă acordată beneficiarilor, linie telefonică de asistentă etc. Si acestea pentru locuri diferite din tară. În asistenta de promovare SAP AG asigură suport puternic pentru SAP România în următoarele privinte: în primul rând în prezentări, există persoane exceptional de talentate, desigur cei mai buni din lume, pe care îi aducem pentru expertize. Nu poti să ai peste tot ce este mai bun în lume, si facem asa si în cazul altor tări. În cazul sistemelor de referintă pentru sectoare economice unde nu avem încă prezentă în România, prezentăm referinte din străinătate. Deci există o asistentă foarte puternică. În cazul asistentei de formare personal si implementare, am asigurat sprijin pentru SAP România, pentru a-si constitui cele necesare, iar SAP România este deja foarte performantă, rămâne doar problema organizării transferului permanent de cunostinte din vest pentru acele zone care sunt încă neacoperite în România. Este responsabilitatea mea si nu cred că facem o treabă rea. În cazul asistentei acordate beneficiarilor, aceasta trebuie făcută, pe lângă transferul de know-how local. SAP România este deja o firmă mare, au deja, după câte stiu 65 de oameni pentru SAP si deci pot acorda asistentă. Pentru firmele din România, orice implementare este legată de restructurare, deci au nevoie de multă consultantă, chiar dacă fac majoritatea lucrurilor singure. Avem conceptul de pregătire pentru tranzitie (transit trainning) si în România, dar este nevoie de consultantă. În prima fază trebuie să facem singuri majoritatea lucrurilor, dar si cu parteneri ca SEITZ. Vă spun că în scurt timp vom avea foarte multi parteneri de consultantă si implementare în România, pentru că piata va creste rapid, foarte rapid în următorii doi ani. Va fi imposibil ca SAP să facă fată tuturor cerintelor si nici nu doreste acest lucru, ci găsirea de parteneri locali. Vrem să implicăm parteneri cu experientă, dar vă pot spune că trebuie să dovedească faptul că sunt experti la nivelul cerintelor noastre, căci nu dorim în nici un caz rabat de la calitate.

BYTE: Cum va sprijini SAP sistemul de pregătire?

A.W: Am abordat deja unele aspecte. Dar sunt altele specifice. Vom aborda două căi, pregătirea la beneficiar si organizarea unui centru de pregătire. Există avantaje si dezavantaje în ambele cazuri. Nu este încă stabilit precis, dar pot spune sigur că anul viitor vom avea deja un centru de pregătire puternic, cu software de pregătire în limba română si materialele în limba română. Aproape totul este deja gata. Pentru aceasta nu mai trebuie asistentă, trebuie să oferim pregătirea sistemul adecvat asa cum procedăm în orice tară.

BYTE: Ne puteti spune ceva de o prezentă Internet în România?

A.W: Vom avea în mod sigur asa ceva, dar pe moment avem alte priorităti. Beneficiarii nostri trebuie să stie că la sfârsitul anului vom lansa o nouă versiune cu toate facilitătile Internet. Beneficiarii trebuie să aibă posibilitatea de a se comuta pe Internet oricând doresc si până acum acest lucru nu era posibil. Din partea noastră, vom utiliza Internet în marketing, în pregătirea personalului, dar si pentru furnizare de software. Dar în România nu este prima noastră prioritate. Vom porni în SUA, Germania, Marea Britanie si Japonia, dar în 97 va exista si în România.

BYTE: Doriti să adresati câteva cuvinte personale cititorilor BYTE România?

A.W: Nu am un mesaj special. Din experienta mea pot spune că expertii români nu sunt mai prejos de cei din alte tări. În multe privinte am găsit oameni mai dedicati si mai cunoscători decât la ce m-am asteptat. Pot spune simplu, că am încredere în expertizele lor. Si vor constata repede avantajele si dezavantajele arhitecturii si tehnologiei SAP. Mesajul meu este că am încredere în experienta si discernământul lor. Recomandarea mea este să analizeze în profunzime tehnologia SAP deoarece aceasta va contribui la cunostintele lor, fiind o realizare tehnologică de vârf.

BYTE: Vă multumesc pentru interviul acordat.

(C) Copyright Computer Press Agora