„… aceeasi dezordine, care, repetată, este Ordinea“ (Borges, „Biblioteca Babel“)

Unora le place jazul

Mircea Sârbu

Web-ul a crescut într-un ritm extraordinar si, în doar câtiva ani, a devenit cea bogată resursă informatională a omenirii. Trecând (deocamdată) peste faptul că tinde să devină o platformă universală pentru computing, constatăm că Web-ul capătă pe zi ce trece caracteristicile unei imense enciclopedii, de o fabuloasă diversitate si bogătie, beneficiind în plus de acea dinamică ce o face mereu actuală.

O mică discutie pe teme de jaz desfăsurată zilele trecute în redactie (ceva legate de Gonzalo Rubalcaba) mi-a amintit de un combo cubanez pe care-l ascultam cu mare plăcere pe vremea studentiei. Ce s-a mai ales de Irakere? - m-am întrebat si, desigu r, am lansat o căutare pe Web. În câteva minute am aflat că Irakere înseamnă pădure într-un dialect vorbit în Cuba, că după 25 de ani de existentă grupul este în plină glorie si este condus tot de Jesus „Chucho“ Valdez, că Arturo Sandoval si Paquito D'Ri vera au făcut cariere strălucite în Statele Unite, si multe altele. De aici si până la ideea unui surfing pe teme de jaz nu a fost decât un pas…

Dar, pentru că doar unora le place jazul, m-am gândit să vă prezint un sit care străluceste si printr-o splendidă organizare, care vă poate sugera idei noi în conceperea unor pagini Web atrăgătoare si informative. De altfel, situl este cotat cu patru st ele în toate cataloagele si a fost răsplătit cu numeroase premii ( New Media Invision 1996 Gold Award, Eye on the Web „Selected Site Award“, etc.).

Jazz Central Station (http://jazzcentralstation.com) se bazează pe o idee interesantă: întregul sit este conceput ca o gară (de altfel si denumirea se explică astfel). Promisiunea călătoriilor este astfel de la bun început prezentă si, în plus, situl capătă o remarcabilă unitate, în ciuda faptului că este foarte complex.

O primă constatare: prima pagina este foarte simplă si serveste strict pentru intrare. Aici, cei care căutat de fapt informatii despre mersul trenurilor se pot întoarce fără să piardă timp si nervi, iar obisnuitii sitului pot folosi un combo-box pentru a merge direct la zona care-i interesează (Fast track). Intrarea principală conduce, desigur, în incinta gării.

„Gara“ este punctul de plecare pentru toate destinatiile. Dar, pentru că s-ar putea să nu stiti care sunt destinatiile, există un birou de informatii. Acest birou are patru ghisee, de la care putem afla trofeele obtinute de sit (am amintit deja câteva), informatii despre cei care au construit situl (N2K Inc.) si cei care contribuie la întretinerea sa (pe lista consilierilor figurează, printre altii, Chick Corea si Quincy Jones). Un ghiseu ( Helper Application) ne pune la dispozitie diverse softuri de care am avea nevoie în călătorie: Netscape Navigator, Real Audio player (sunt multe înregistrări muzicale disponibile), Acrobat Viewer (partiturile sunt furnizate ca fisiere PDF), diverse plug-in-uri (Shockwav e, QuickTime, etc.). Dar cel mai important ghiseu este cel pe care scrie Station Tour , de unde ni se furnizează un foarte util ghid al gării (o pagină cu descrierile principalelor sectiuni).

Cu ghidul da îndemână putem să dăm o raită prin gară. De la „linia 1“ se pleacă spre Jazz Destination. Aici putem alege diverse orase din Statele Unite (dar si câteva din Europa) si putem afla care sunt cluburile de jaz, posturile de radio specializate, o istorie a jazului în zonă. Tot aici se poate găsi un calendar anual al principalelor festivaluri , iar pentru cele din Europa (cel de la Montreux este cel mai celebru) se pot aranja toate detaliile călătoriei.

„Linia 2“ găzduieste un vagon special pentru „auditii“ ( Listening Car), mai precis recenzii si prezentări interactive. Aici există mai multe compartimente, dintre care primul este Recommended Listening. Aici figurează o personalitate prezentată mai în extenso (eu am dat peste Al Jarreau), dar si înregistrări majore mai vechi (de pildă Miles Davis cu Spanish Key, de pe Bitches Brew). Următorul compartiment este rezervat ultimelor CD-uri apărute, cu recenzii din revista Jazz Times si, desigur, extrase muzicale Real Audio (ultima recenzie era dedicată albumului Falling Off The Roof al lui Ginger Baker – da-da, cel de la Cream …). Un alt compartiment este rezervat muzicienilor în curs de afirmare (luna aceasta Benny Green), după care urmează recenzii pentru filme si casete video (preluate tot din Jazz Times) si, în fine, comparti mentul antologiilor (Boxed Sets).

„Linia 3“ apartine caselor de discuri (Record Company Cargo ), fiecare beneficiind de o scurtă istorie, eventual un link către pagina lor de jaz (cum este Warner Bros Jazz Space, http://www.wbjazz.com/).

„Linia 4“ este se numeste Musician's Express si este totodată pagina Web oficială a IAJE ( International Association of Jazz Educators). Aici se pot găsi informatii despre scoli, despre cursuri interactive, pagini dedicate unor mari artisti (cuprinzând biografia, discografia, comentariile lor pe margi ne anumitor creatii, adrese de e-mail etc.), lectii si metode pentru diverse instrumente, informatii despre fundatii (cum este de pildă Thelonious Monk Institute of Jazz) si despre lumea show-biz-ului (case de discuri, agentii de impresariat, posturi de radio).

Ce se mai găseste pe peron? O cafenea (Jazz Café) care găzduieste discutii. Există un Chatroom, există un BBS pentru corespondentă, mică publicitate, sugestii pentru auditii, există o multime de interviuri Real Audio cu diversi muzicieni, o listă a grupurilor de discutii pe teme de jaz din Internet.

Există desigur si un Jazz Market, unde se pot cumpăra CD-uri, postere, tricouri, cărti, partituri, si în general orice are legătură cu jazul. Mult mai interesant este însă standul de presă, unde găsim editii electronice ale revistelor Jazz Times, Jazz Educators Journal si Jazz Wire (acesta din urmă însă este găzduit de un alt sit, Music Boulevard, http://www.musicblvd.com/). Tot aici putem răsfoi o carte foarte interesantă de istorie a jazului ( History of Jazz, de Dan Morgenstern) precum si o carte de interviuri cu mari nume ale jazului ( Hennessy Cognac de Michael Bourne).

Desigur, pe peron se află si o cutie postală (unde putem trimite scrisori redactiei), un mare panou de afisaj, care nu doar că ne dă o altă posibilitate de navigare, dar ne prezintă si personalitatea lunii (în februarie: Tony Williams) precum si câteva CDROM-uri editate de HipBop Records (Lenny Whi te, Gerry Mulligan, etc.). Tot pe peron avem posibilitatea să votăm în cadrul referendumului anual ( 1997 Global Jazz Poll), prin intermediul unui sistem de formulare interactive (sunt nu mai putin de 43 de categorii).

Fără îndoială însă, marea găselnită a sitului este harta gării. Cu sigurantă ati mai văzut situri cu hartă, dar aici lucrurile stau putin altfel: ecranul este împărtit în două cadre iar un clic pe hartă (desigur, o imagine senzitivă) nu ne duce direct la pagina respectivă, ci doar asează în cadrul din dreapta o descriere a continutului paginii urmată de link-urile efective. În felul acesta, călătorul are posibilitatea să-si facă foarte repede o impresie despre fiecare ramificatie a sitului si se po ate mult mai usor orienta. Pe de altă parte, harta este un pretios instrument de na vigatie rapidă, deoarece oferă intrări directe către toate paginile sitului.

Un alt instrument util este „Search“. Căutarea nu este globală si nediferentiată, ci se referă la trei categorii (subiect, artist sau album). Rezultatele sunt ordonate după relevantă si constau in general din rezumate ale unor articole din Jazz Times. Totodată se poate solicita o listă a în registrărilor disponibile în magazinul virtual Music Boulevard . O observatie importantă relativă la legăturile externe: acestea sunt relativ putine si în general nu sunt directe, ci trec printr-o pagină de prezentare a sitului referit. Exceptia o constituie Music Boulevard, care este adesea solicitat pentru informatii comerciale (cu precizarea că situl are acelasi proprietar, N2K).

În concluzie, un sit coerent si excelent structurat. Pentru designerii de pagini Web, un model, iar pentru amatorii de jaz, o sursă de informatii pertinente si actuale. Alte situri această temă: JAZZ Online (http://www.jazzonln.com/), GRP Recording Company (http://www.mca.com/grp/), plus o resursă europeană: Europe Jazz Network (http://www.nettuno.it/ejn/).

Dl. Mircea Sârbu este redactor BYTE România. Poate fi contactat prin e-mail la msarbu@agora.ro.

(C) Copyright Computer Press Agora