Internetul este spatiul informatiilor publice

Jobs

Definitie: Internetul - este locul unde se pot întâlni orice gen de informatii pe care o persoana (sau o institutie) doreste sa le aduca la cunostinta cuiva (fara ca acest cineva sa aiba o adresa anume). Daca privim din acest punct de vedere, atunci e usor de înteles de ce Internetul e ideal pentru anunturile ce le putem întâlni adesea la rubrica de mica publicitate. În aceasta luna am încercat sa ma opresc la un anumit gen de anunturi: cel al ofertelor/cererilor de lucru/servicii.

Pe aceasta piata (a muncii) exista, în principiu, trei jucatori: persoana fizica (cel care doreste sa lucreze), compania (cea care are nevoie de cineva pentru un anumit post) si intermediarul (cel care realizeaza legatura dintre primii doi). Uneori, intermediarul lipseste.

Intre acesti trei poli exista, de obicei, urmatoarele relatii: persoana fizica are nevoie de companie; compania are nevoie de persoana fizica; intermediarul ofera un serviciu care se bazeaza pe nevoile primilor doi si cauta sa fie cadrul în care acestia iau legatura unul cu celalalt. Dintre toti, rolul intermediarului este cel mai interesant: desi nu el este cel care a generat toata „afacerea", el este singurul pentru care situatia a devenit o afacere în sine. Pentru el, detinerea de informatii (atât dintr-o „tabara", cât si din cealalta) este vitala - este insasi ratiunea lui de a exista. Iata de ce am considerat necesar sa prezint mai mult aceasta categorie...

Oricum, merita retinut faptul ca ofertele de posturi sunt disponibile adesea si pe siturile firmelor direct interesate, si nu numai pe cele ale firmelor specializate în intermedieri. Totusi, daca nu urmariti cu precadere ofertele de munca ale unei anumite companii, e mult mai eficient sa începeti cautarea pornind de la siturile intermediarilor (sau headhunter-ilor = vânatori de capete, cum mai sunt ei cunoscuti...).

http://www.jobserve.com/

Cel mai simplu sit pe care l-am vizitat în ultima vreme. Practic, este varianta electronica a anunturilor de mica publicitate din ziare si reviste. Nu se colectioneaza CV-uri sau alte date care ar necesita o procesare mai complexa. Pur si simplu, companiile interesante îsi trimit ofertele, care devin imediat disponibile spre cautare de catre vizitatorii sitului. Cautarea se face dupa cuvinte cheie, cu eventuala precizare a locatiei în care este disponibila respectiva oferta. (Compania care întretine situl este rezidenta în Anglia, însa ofertele de lucru acopera o arie mai larga, vest europeana.)

Impresie personala: foarte eficient. Mentine interesul vizitatorului focalizat pe problema care-l aduce acolo. Necesita cel mai scurt timp pentru rasfoirea anunturilor.

http://www.ajb.dni.us/

America's Job Bank. Citez de pe homepage-ul sitului: „acest sit a fost accesat de 71.432.725 ori în ultimele 6 luni". Un calcul sumar ma duce la un numar de aproximativ 400.000 de accese pe zi -- ceea ce ar putea sa ne dea o prima im presie vizavi de interesul manifestat fata de informatiile continute pe sit. Situl apartine serviciului public al Fortelor de Munca (public Employment Service) din Statele Unite si contine liste cu ofertele de munca din fiecare stat al fede ra tiei americane. Probabil, acest fapt justifica într-o oarecare masura audienta larga a sitului.

În afara mecanismului de cautare a unei anumite oferte (între paranteze fie spus: facil, dar totodata „puternic" - permitând selectia de criterii multiple si sortarea rezultatului dupa mai multe criterii), pe acest sit am gasit si o colectie scurta, dar foarte interesanta, de sugestii adresate cautatorului unui loc de munca: 10 motive pentru a folosi Internetul în cautarea unui loc de munca, ce anume trebuie sa decizi înainte de a începe cautarea, câte ceva despre neticheta, ce anume asteapta de la tine cei care ofera un loc de munca , cum sa-ti gestionezi timpul petrecut online, si altele...

Plus o foarte importanta notita-avertisment: „limiteaza timpul tau petrecut online numai la un sfert din totalul timpului pe care-l poti dedica cautarii unui loc de munca!". Netateni, luati aminte! :)

http://www.intellimatch.com/intellimatch/

Tipic. Acest sit are exact ceea ce ar trebui sa contina un sit „normal" din categoria sa -- o sectiune dedicata cautatorilor de posturi (pagini pentru alcatuirea unui „resume" rapid (2 Minute Resume) sau mai detaliat (PowerResume)), o sectiune dedicata celor care sunt în cautare de candidati pentru anumite job-uri (înregistrare, postare de noi oferte, cautare printre resume-urile înregistrate). În spatele interfetei, un mecanism de cautare în baze de date specifice asigura o cautare usoara, dar totodata (destul de) exacta.

Recomandabil pentru cei care vor sa-si faca o prima impresie vizavi de siturile de acest gen.

http://www.peoplebank.com/

PeopleBank -- the employment network. Desi are extensia „.com", compania care întretine acest sit este localizata pe Batrânul Continet (mai exact, in Anglia). Atât companiile, cât si orice persoana fizica pot sa se înregistreze si sa-si trimi ta propriile anunturi în bazele de date ce se afla în spatele interfetei web. Totusi, firmele care doresc sa obtina CV-urile complete ale persoanelor înregistrate, trebuie sa plateasca un onorariu...

Navigarea si procesul de cautare mi-au parut a fi relativ facile, desi putin-putin cam prea stufoase...Ce mi-a parut a fi remarcabil la acest sit este faptul ca firma ofera celor interesati (numai contra cost) profile ale personalitatii persoanelor înregistrate în bazele de date. Ce înseamna un astfel de profil? O cuantificare pe mai multe nivele a „stilurilor" (de munca, personal si natural) unei anumite persoane, împreuna cu o descriere a acestora -- personalitate, calitati probabile, slabiciuni posibile, atitudine, integrarea culturala si în echipa, si altele. Din pacate, nu am avut posibilitatea de a obtine un profil „adevarat", ci doar am aruncat o scurta privire asupra demo-ului pus la dispozitie; sunt convins însa ca nu toti vizitatorii sitului se multumesc doar cu atât, în ciuda celor 20 lire/profil care trebuie platiti pentru a avea acces.


(C) Copyright Computer Press Agora