GroupWise 5.1

Expansiunea si dezvoltarea oricarui domeniu al informaticii la acest sfârsit de mileniu cred ca depaseste orice previziune si încet-încet înclin sa cred ca Toffler a fost un pesimist. Nu ca as vrea sa ma hazardez în afirmatii care-mi depasesc condi tia de colaborator al revistei, dar tare-mi vine în ultimul timp (si din ce în ce mai des) uitându-ma la câte un nou soft, sa ma întreb si eu ca ardeleanul în gradina zoologica privind la girafa : Oare chiar exista un astfel de animal de-adevaratelea ? Articolului nu este nicidecum un eseu asupra evolutiei soft-ului, însa dilema unui specialist în informatica, pus în fata deciziei privind ce soft si ce sistem de operare va recomanda unui client pretentios, poate deveni un cosmar. Si asta din cauza ofertei mari de produse existente, mai multe pe zi ce trece.

Who`s who ?

Fiecare producator de software are o solutie despre care afirma ca este cea mai buna si o recomanda ca fiind si cea mai potrivita pentru orice ar vrea clientul. Accentul se pune pe lucrul în echipa, pe solutii multiplatforma si pe accesul la Internet. Lo tus are LotusNotes, Microsoft are Exchange plus alte cele, iar cu voia dvs., Novell are GroupWise „acum într-o noua prezentare“ si adaptat la noile cerinte Internet & Intranet.

Totul se învârte în jurul termenului de IntraNet, care chiar daca în acest moment nu este foarte riguros definit, „grosso modo“ reprezinta infrastructura pe care ruleaza aceste soft-uri destinate a face lucrul în echipa cât mai comod posibil pent ru utilizatori.

Unelte noi la timpuri noi…

Daca se depaseste o mai veche viziune asupra muncii (dupa care munca însemna ca, în hale imense, muncitori voiosi în salopete muta dintr-un loc în altul bucati mari de fier incandescent) si se accepta ideea ca munca poate însemna si ceea ce se face în în caperi civilizate, curate, de catre oameni pentru care calculatoarele nu se reduc la ceea ce au vazut la un obscur curs de calificare, ci sunt într-adevar instrumente cu care se poate proiecta, desena, contabiliza sau se poate conduce un proces de fabric atie în timp real, atunci picam peste tema articolului de fata.

Deci revenind la ale noastre, vom încerca sa vedem în câteva cuvinte ce este GroupWise v5.1, însa nu înainte de a spune ca am avut ocazia de a vedea si de a testa produsul prin amabilitatea firmei Novell, care ne-a pus la dispozitie CD-ul care contine so ft-ul.

Data la care Novell a anuntat în mod oficial aparitia pe piata a acestui produs este, sau mai precis a fost, 6 februarie 1997. Adevarul este însa ca noul GroupWise vine sa înlocuiasca mai vechea versiune v5 a aceluiasi produs, dar cu îmbunatatirile pe c are le presupune folosirea pe un IntraNet, plus accesul la InterNet. Imbunatatirea s -a facut pe doua planuri esentiale :

A) produsul a fost optimizat la nivelul interactiunii produsului în sine cu reteaua locala pe care se foloseste, în asa fel încât sa fie mai rapid si sa ocupe cât mai putin din latimea de banda aflata la dispozitie prin minimizarea traficului de date.

B) celalalt nivel la care s-au facut optimizari este cel al utilizatorului. Noua versiune foloseste interfete mai prietenoase, se încarca mai rapid, necesita memorie mai putina pe statia de lucru (si pe server de asemenea)

Ce este GroupWise ?

Ar trebui de la bun început sa clarificam ce este GroupWise. Deci s-ar putea zice ca este solutia oferita de Novell pentru un instrument software ce se poate folosi de catre cei care lucreaza pe calculatoarele legate într-o retea locala, pentru a crea un mediu comun de comunicare. Sau daca ar fi sa extrapolam un pic lucrurile, GroupWise se poate asemui (ce-i drept, cât se poate de fortat) cu telefoanele clasice care permit legaturi între toti angajatii unei companii, oferindu -le acestora un mediu de comunicare eficient. Evident, informatia ce se vehiculeaza prin reteaua telefonica este de natura audio, fara prea mari posibilitati de a o prelucra (facem abstractie de modemuri). Oricum, esential este sa retinem ca se v ehiculeaza astfel informatie între angajati.

GroupWise face cam acelasi lucru, însa pe lînga faptul ca ofera posibilitatea de comunicare efectiva, mai ofera si posibilitatea de a stoca si clasifica informatia. Cei care utilizeaza în mod curent posta electronica vor spune ca un program perform ant de posta electronica (de ex. Pegasus Mail în versiunea 2.5 pentru Win95), ofera deja astfel de posibilitati. E adevarat, însa GroupWise mai are în plus niste posibilitati neîntâlnite la programele de posta electronica.

Ca sa dau pentru moment numai un exemplu, programul are capacitatea de a gestiona într-o forma electronica agende de lucru (comune si individuale) pentru toti utilizatorii. Astfel devine posibila fixarea de sedinte de lucru la momente ale zilei care sa convina tuturora, fara a fi necesar ca un participant la o astfel de sedinta sa trebuiasca sa-si anuleze vreo alta întâlnire deja fixata. Va dati seama ca prin mijloace clasice acest job este în mod normal al unei secretare care trebuie sa fixeze cu fiecare participant la sedinta de lucru o ora convenabila fiecaruia, ceea ce poate fi destul de dificil în momentul în care numarul participantilor la sedinta este suficient de mare.

Asadar, în virtutea celor de mai sus, GroupWise s-ar putea zice ca este o unealta de colaborare (sau daca vreti, o suprafata de colaborare) destinata uzului comun al acelora care folosesc resursele unui Intra

Net. Bineînteles ca pe lânga posibilitatile de lucru în comun, programul ofera si o multime facilitati individuale acelora care-l folosesc, cum ar fi posibilitatea de a planifica cele 8 ore de lucru într -o maniera foarte riguroasa pe o perioada oricât de lunga. Cine a vazut cum arata o astfel de agenda, cunoaste ca planificarea timpului si a diferitelor sarcini de îndeplinit se poate face cu o meticulozitate cazona, greu de închipuit pentru noi care nu am fost (nu suntem) obisnuiti cu un stil de lucru specific tarilor cu adevarat „capitaliste“. Pe de alta parte, consider ca, în momentul în care agenda nu este actualizata la zi de catre toti cei care o folosesc, utilitatea întregului program se depre ciaza foarte mult, în sensul ca se pierde tocmai esentialul din el. As îndrazni sa zic aici ca se pierde componenta „live“ a produsului, elementul viu.

Este evident ca folosirea unui astfel de sistem de lucru are rost si sens numai în conditiile în care fiecare dintre cei vizati stie sa foloseasca multumitor un calculator si are o minima experienta în lucrul cu Windows. Sau daca-si permite o secretara p entru asta. Însa acest ultim caz contravine flagrant filozofiei programului. Si o alta conditie cvasiobligatorie este aceea ca fiecare utilizator sa aiba calculatorul propriu cu o putere de calcul rezonabila.

Acum, dupa ce am stabilit ce este GroupWise, vom încerca sa trecem în revista posibilitatile oferite, precum si câteva consideratii de ordin tehnic.

Ce mai stie ?

Ca si predecesorul v5, si actuala versiune v5.1 în mod implicit ofera, prin ceea ce se cheama Univesal Mailbox, facilitati de management a documentelor inter-platforma, solutii avansate pentru e-mail, calendar general si individual, posibilitati de înr egistrare si redare a mesajelor audio, fax si acces la Internet. Posibilitatea accesului la Internet în acest context nu înseamna surfing, ci mai degraba accesul la Universal Mailbox cu un browser grafic obisnuit, via HTML.

Asa cum se poate observa din imagine, toolbar-ul este impartit în patru zone distincte: Unelte, Expediere, Listare si Vizualizare. Denumirile din aceasta enumerare se refera la actiunea de executat asupra unui mesaj oarecare (fax, e-mail etc) iar aceste zone la rândul lor contin butoane care permit actiuni si mai specifice, ca tiparire, cautare, vizualizare etc. Nu vom intra în detalii, deoarece oricum nu acesta este scopul articolului, ci acela de a prezenta utilizarea produsului iar daca cineva-l are pe calculator, va fi placut surprins când va constata ca folosirea lui nu este deloc complicata iar help-ul impreuna cu scurtele „lectii“ incorporate ofera un excelent sprijin pentru început.

Folder List este fereastra din stânga, de unde se poate selecta cu ce anume se doreste sa se lucreze. Asa cum se poate si vedea, elementele de la care se poate porni sunt cutia postala, mesajele trimise, calendarul, agenda de lucru, proiectele curente î n lucru, bazele de date proprii si cosul de hârtii.

Produsul este un software foarte performant si sofisticat, desi cred ca fiecare produs are plusuri si minusuri si depinde numai de noi cât de mult vrem sa scoatem în evidenta un astfel de plus sau minus. Oricum, iata enumerate aici standardele Internet p e care GroupWise le implementeaza în mod implicit : TCP/IP, HTTP, HTML, SMTP/MIME si LDAP (client), cu suport pentru IMAP4, POP3, NNTP, S-MIME si LDAP (server).

Cerinte hard & soft

Pentru a putea instala si rula GroupWise 5.1 este necesar ca în retea sa aveti cel putin un server NetWare v4.1 sau mai „mare“, care va fi si locul unde se va instala programul. Pentru a putea face instalarea sunt necesare drepturi de supervizor pe serve rul pe care se face instalarea. Instalarea în sine consta din 4 faze distincte :

  1. se colecteaza informatie despre sistemul de operare si retea;
  2. se creeaza sistemul GroupWise;
  3. se instaleaza agentii si interfetele;
  4. se face personalizarea softului client care ruleaza pe statii.

De notat aici ca pe statii exista doua tipuri de instalari :

  1. cu softul aflat pe server, care necesita 5 MB de spatiu pe HDD si
  2. cu softul aflat pe statie, unde sunt necesari 24 MB de HDD iar pe timpul rularii procesului de instalare cca. 40 MB. Pe parcursul instalarii se poate alege pe server locul în care GroupWise va fi instalat, în asa fel încât toti utilizatorii sa aiba un acces corespunzator la el.

Odata creat sistemul de pe server, denumirile date entitatilor majore ale programului (sistem, cutie postala) nu se mai pot schimba ulterior.

Important : În cazul în care pe retea NetWare, Administrator-ul este o versiune mai veche, acesta se înlocuieste cu unul mai nou, dupa cum se poate vedea si din imagine. Versiunea Administrator-ului nou instalat este 4.11.11, care este facut în asa fel încât sa poata lucra „în totala cunostinta de cauza“ cu GroupWise 5.1.

Agenti

Daca vom arunca o privire peste NetWare Administrator - asa cum se poate vedea si în imagine - dupa instalarea programului se constata ca NDS-ului i s-au adaugat câteva elemente noi. La fel si cu consola serverului pe care am facut instalarea. Dupa ce s e porneste sistemul (lansând manual GRPWISE.NCF) apar 3 noi console. Este vorba în ambele cazuri despre agentii specifici GroupWise care ruleaza pe serverul Novell pentru cazul de fata.

Observatie : GRPWISE.NCF este un fel de fisier .BAT pentru NetWare si dupa cum probabil banuiti, el este acela din care se încarca cei trei agenti pe care-i enumeram mai jos.

Acesti agenti care ruleaza pe server si au consola proprie ar fi :

POA - Post Office Agent - este „managerul“ unui Post Office (oficiu postal) si are rolul de a actualiza bazele de date ce contin diferitele mesaje.

ADA - Administration Agent - este un agent de administrare asa cum rezulta si din nume si este specific pentru un domeniu GroupWise. Rolul agentului este de a actualiza informatiile legate de utilizatori, cum ar fi adrese, proprietati etc.

MTA - Message Transfer Agent - este specific unui domeniu GroupWise si menirea lui este de a ruta diferitele mesaje între domeniile GroupWise existente si „oficiile postale“.

Ar fi poate bine sa stabilim aici înca odata, ca prin mesaje se întelege orice informatie coerenta transmisa sub o forma oarecare, specifica unui tip dat de mesaj. În virtutea acestei definitii si faxul si e-mailul se pot numi la modul generic : mesaj. T otusi exista o „nuantare“ a mesajelor, prin care se stabileste ca mesajele pot fi mesaje administrative sau mesaje utilizator. Primele sunt cele cu ajutorul carora se face managementul întregului sistem de posta, iar ultimele sunt acelea care poarta info rmatia propriu-zisa de la o cutie postala la alta, de la un utilizator la altul. Ba mai mult, unele mesaje administrative sunt generate de GroupWise iar altele sunt generate fie în mod nemijlocit de catre utilizatori, fie sunt o consecinta a unor actiuni sau decizii administrative luate de utilizatori.

Acum ca am aflat diferenta între aceste doua tipuri de mesaje putem sa ne imaginam cum interactioneaza agentii între ei. Înainte de a trece mai departe precizam - numai pentru discutia de fata - ca agentii despre care tot vorbim aici sunt în fond niste N LM-uri ca toate celelalte, încarcate pe un server NetWare.

Asadar MTA ruteaza mesajele utilizator catre POA iar mesajele odata ajunse în oficiul postal, POA „stie“ în ce cutie postala sa puna fiecare mesaj preluat de el.

Tot MTA ruteaza mesajele administrative catre ADA, care îndeplineste „sarcini administrative“ si are capacitatea de a interveni în configuratia sistemului GroupWise.

Siguranta si fiabilitate

Sunt doua cerinte pe larg discutate de comunitatea celor ce folosesc orice fel de sistem de posta electronica, de la simplul elm si pâna la cele mai sofisticate, si nu cred ca discutiile se vor termina prea curând.

În 20 martie 1977, Novell, Inc. a facut publica stirea conform careia GroupWise 5 a trecut de testele la care a fost supus în vederea verificarii securitatii lui de catre U.S. Department of Defense (DoD). Îndeplinirea conditiilor cerute de protoco lul de conformitate DMS (Defense Message System) înseamna ca satisface cerintele necesare folosirii lui de Fortele Armate ale USA. Ceea ce cred ca este satisfacator si pentru o întreprindere economica, oricât de secretoasa ar fi acea întreprindere.

Fiabilitatea ? Nu am aflat prea multe despre fiabilitatea produsului în speta, însa nu vad de ce n-ar avea fiabilitatea pe care de nenumarate ori o dovedesc produsele de la Novell.

Pur si simplu nu vad vreun motiv pentru care Novell sa fi renuntat la un anume grad de fiabilitate cu care utilizatorii de NetWare sunt obisnuiti. Dimpotriva… Oricum, pe perioada testelor pe care le-am facut si pe parcursul instalarii, nu am întâmpinat absolut nici o problema si totul a decurs fara nici cel mai mic mesaj de eroare.

Parlez vous GroupWare ?

Ca si sistemul de operare Novell NetWare v4.xx sau MS Windows, GroupWise a fost „internationalizat“ ca sa poata fi folosit si de cei care nu sunt vorbitori de limba engleza. Astfel, versiunile în engleza si germana sunt de-acum disponibile si urmeaza sa apara în scurt timp (neprecizat de Novell) versiuni în limbile franceza, spaniola, olandeza, italiana, japoneza, chineza, rusa, suedeza etc.

Pe lânga faptul ca internationalizarea aduce mai multi clienti, uneori mai aduce si confuzie si incoerenta între denumirile nu totdeauna bine traductibile. Însa cred ca în acest caz internationalizarea este de-a dreptul binevenita. Ma gândesc la fapt ul ca un administrator de retea, care în general are în grija lui sistemul de operare, este putin probabil sa nu înteleaga engleza, care în lumea informaticii este un standard „de facto“, deci în cazul sistemului de operare NetWare tradus în alte limbi , personal nu prea vad rostul internationalizarii. În schimb la un produs destinat utilizatorilor care nu sunt experti în informatica, cred ca a face produsul sa vorbeasca pe limba utilizatorului este un lucru foarte bun si scuteste utilizatorul de o grija suplimentara : a învatarii limbii engleze.

Cât costa ?

Iata o întrebare la care raspunsul s-ar zice ca este mai degraba „solid“ decât „accesibil“. O licenta de 5 utilizatori se poate cumpara cu 718 $ iar una de 250 de utilizatori cu 32.625 $. Evident un astfel de pret presupune de la sine calitate si suport tehnic pe masura. De care lucruri personal nu ma îndoiesc. Dar exista si o veste buna pentru unii : si anume ca pentru cei care fac doar upgrade de la versiunea 5 la 5.1, GroupWise v5.1 este gratuit. Asa sa fie !

Înainte de a încheia

…as vrea sa precizez ca este foarte dificil sa explici într-un articol niste lucruri care nu s-ar putea descrie nici în douazeci de articole. Asadar, cei care vor sa stie mai multe se pot adresa unui distribuitor Novell, sau si mai bine pot sa viziteze http://www.novell.com/groupwise/ de unde se pot obtine informatii mult mai amanuntite împreuna cu câteva critici (favorabile) produsului, gasite prin diferite publicatii. Enjoy…

Alexandru Elekes este directorul firmei Nextra din Miercurea Ciuc si poate fi contactat la adresa:

(C) Copyright Computer Press Agora