HP OpenView

Managementul de retea, de la simplu la complex

Cu totii ne dam seama ca avem de-a face cu o crestere ametitoare a complexitatii tehnologiei informatiei si a telecomunicatiilor. Competitia acerba în rândul marilor constructori de echipamente si a operatorilor de telecomunicatii naste noi si noi standarde de-facto pe care organismele internationale de standardizare le sustin sau nu. Suntem confruntati cu o multitudine de solutii proprietar atât in sistemele IT cât si in cele de telecomunicatii. Mai mult, în vederea liberalizarii serviciilor de telecomunicatii (existenta în Statele U nite si Marea Britanie, programata pentru 1998 in Europa) marii operatori se asociaza formând concerne internationale, gata de lupta pe piata, de acum, mondiala.

Complexitatea si dimensiunea retelelor publice sau private atrage de la sine o problema noua, anume gestiunea acestora. Solutia ar trebui sa fie simpla, daca am folosi echipamentele unui acelasi constructor, sau, în cazul unor retele eterogene, daca am a vea la îndemâna un standard de management. Practica ne dovedeste ca nu exista multe retele formate din echipamentele aceluiasi constructor, deci solutia unui management proprietar nu este utilizabila. Nu ne ramâne decât sa vedem ce standard de manageme nt avem la dispozitie. Aici intervine ruptura dintre lumea calculatoarelor si lumea telecomunicatiilor. Cu toate ca aceste domenii sunt convergente in anii '90, specialistii în calculatoare si cei din telecomunicatii provin din scoli diferite. Ca urmare , putem vorbi de doua directii in standardele de management de retea: SNMP (Simple Network Management Protocol) adoptat pentru retelele de calculatoare si managementul OSI, cu aplicatie in TMN, (Telecommunication Management Network). Standardele sunt, în fapt, un set de reguli si specificatii. În practica, aceste doua tipuri de management sunt implementate de catre Hewlett-Packard prin familia HP OpenView.

Necesitatea folosirii unor instrumente de gestiune (HP OpenView) este din ce în ce mai evidenta. Piata managementului SNMP este foarte larga (furnizori Internet, firme cu filiale distante, banci, industrie, etc.) în timp ce piata pentru managementul de tip OSI (deci aplicatii TMN) este în formare: operatori de servicii de telefonie clasica, operatori de telefonie mobila (NMT, GSM si altii), detinatori de retele moderne de mare viteza.

Modelul Agent /Manager

Ambele standarde au la baza modelul Agent /Manager. Managerul este cel care colecteaza informatia despre întreaga retea si controleaza echipamentele componente. Fiecare echipament este dotat cu un agent, care face ca cererile si comenzile managerului sa poata fi îndeplinte de catre echipamentul în cauza.

Principiul pe care se bazeaza acest model este urmatorul: fiecare echipament de gestionat, prin intermediul unui agent, stocheaza într-o baza de date (MIB, Management Information Base) informatia necesara managementului. Formatul de stocare este standard , astfel încât managerul stie sa ceara informatiile de care are nevoie. Agentul stie sa culeaga informatia si sa o ofere managerului la cerere. El poate fi sau nu „inteligent“. Managerul este partea „inteligenta“ a sistemului de gestiune, culegând si in terpretând informatia, pe de o parte, si comandând echipamentelor, pe de alta parte.

Tehnica pe baza careia se realizeaza comunicatia între agent si manager are doua componente:

  1. Interogari (polling): managerul interogheaza pe rând toti agentii si astfel îsi aduce la zi informatia de management despre retea
  2. Notificari: agentii stiu sa emita notificari catre manager, pentru ca acesta sa ia în consideratie un anumit eveniment (de exemplu o schimbare de stare, caderea unei interfete, etc.)

SNMP versus OSI

Ideea care a stat la baza dezvoltarii standardului SNMP este simplitatea. Astfel, el a fost repede adoptat de catre majoritatea constructorilor de echipamente si succesul sau a fost evident: este foarte simplu de implementat un agent SNMP. Dar simplitat ea acestui protocol are si un pret, anume:

Informatia de management pentru SNMP (MIB) este stocata într-un mod foarte simplu, ierarhic, astfel încât fiecare element este identificat în mod unic de calea catre nodul respectiv.

În practica, managementul SNMP este implementat de catre platforma HP OpenView Network Node Manager (NNM). Functionalitatea destul de redusa a acestui protocol este înlocuita, în solutiile HP, prin prezenta unor manageri si agenti inteligenti care se suprapun peste platforma NNM si o fera un set de servicii performante.

Managementul OSI pleaca de la ideea crearii unui mediu complex pentru dezvoltarea si operarea unui sistem de gestiune: proiectare orientata pe obiect, reutilizare si extensibilitate a obiectelor gestionate. Astfel putem vorbi de o ierarhie de mosteni re si o ierarhie de contenanta (obiecte care contin mai multe alte obiecte). Se defineste managementul de retea printr-o arhitectura pe cinci nivele, reprezentata în figura. Arhitectura TMN respecta aceasta definitie si implementeaza nivelele „Management ul serviciilor“, „Managementul elementelor“ si „Managementul retelei“.

Baza de date de management se supune definitiilor GDMO (Guidelines for the Definition of Managed Objects), un model mai complex si mai bogat decât MIB-ul SNMP. Protocolul de comunicatie între manager si agent este CMIP (Common Management Interface Proto col) iar serviciile oferite pe baza acestui protocol sunt descrise de specificatiile CMIS (Common Management Interface Services), mult mai bogate în functionalitate decât cele SNMP.

Implementarea unor sisteme de management bazate pe specificatiile TMN este facilitata de folosirea instrumentelor puse la dispozitie de familia HP OpenView: HP OpenView DM, o platforma software care ofera posibilitatea proiectarii unor sisteme de managem ent standard pentru retelele complexe de telecomunicatii.

Managementul SNMP
Retele de calculatoare

Managementul retelelor de calculatoare (este vorba in special de retelele TCP/IP) foloseste cu succes protocolul SNMP. Platforma standard de management SNMP din familia HP OpenView este Network Node Manager (NNM). Acesta colecteaza si prezinta informatia referitoare la elementele de retea si ofera:

HP OpenView NNM ofera servicii în urmatoarele arii functionale: managementul erorilor (fault), managementul configuratiei si managementul performantei. Acest produs foloseste agentii SNMP furnizati de producatorul echipamentelor gestionate. Platforma NN M poate fi îmbunatatita prin adaugarea unor pachete de management complentare: HP OpenView IT/Administration si HP OpenView IT/Operations. Acesti manageri functioneaza împreuna cu un set de agenti speciali, furnizati de HP, pentru depasirea limitelor im puse de standardul SNMP.

HP OpenView IT/Administration ofera posibilitatea administrarii omogene a unor medii UNIX si PC, printr-o interfata unica si a unui mediu centralizat de control al acestor medii eterogene. Principalele functii oferite de ITA sunt:

HP OpenView IT/Operations este specializat pe managementul problemelor. Strategia de management adoptata se bazeaza pe distribuirea „inteligentei“. Astfel agentii sunt mai complecsi, dar creste substantial performanta în management, atât ca productivitate cât si ca trafic de ret ea. De pe o consola centrala se pot gestiona mediile eterogene. Problemele sunt analizate înainte de a apare, prevenind astfel caderea sistemelor, a retelelor, a bazelor de date si a aplicatiilor. Calitatea serviciilor este mult îmbunatatita, prin rezolv area problemelor înainte ca utilizatorii sa le observe.

Managementul OSI si sistemele TMN
Retele de telecomunicatii

Integratorii de sistem si constructorii de echipamente se bazeaza pe platformele de management pentru a dezvolta rapid aplicatiile care vor evidentia produsele lor în fata concurentei. Operatorii de telecomunicatii (telefonie fixa si mobila, comunicatie de date la distanta, furnizori de servicii) folosesc platformele de management pentru rapida dezvoltare de noi si complexe servicii, cel mai bun mod de a se impune în competitia telecomunicatiilor.

Platforma HP OpenView Distributed Management (DM) este conceputa pentru a îndeplini cerintele de fiabilitate, performanta si standard ale sistemelor de telecomunicatii. Iata ce ofera aceasta platforma pentru punerea în practica a aplicatiilor TMN.

Implementarea standardelor ITU si OSI în materie de management: CMIP/CMIS.

Cum se pune in practica un sistem TMN?

Procesul de implementare a unui sistem TMN se bazeaza pe utilitarele HP OpenView descrise mai sus. Iata care este succesiunea ce trebuie urmata:

  1. Definirea specificatiilor GDMO ale obiectelor ce urmeaza a fi gestionate, cu ajutorul HP OpenView GDMO Modeling Toolset
  2. Introducerea specificatiilor astfel create în generatorul de cod HP OpenView Managed Object Toolkit. Acesta va crea o clasa C++ reprezentând obiectul modelat, o functie main() pentru agent, un makefile pentru producerea agentului executabil si un fi sier de înregistrare a obiectului în platforma HP OpenView DM, pentru ca agentul sa poata fi identificat de catre manager.
  3. Executarea makefile-ului creat mai sus pentru obtinerea unui agent executabil.
  4. Înregistrarea obiectului in platforma HP OpenView DM.
  5. Rularea agentului.

Agentul astfel creat este capabil sa raspunda cererilor de tip CREATE, DELETE, GET, SET si ACTION adresate de catre platforma de management.

Foarte importanta este apoi configurarea serviciilor de prelucrare a evenimentelor, care joaca un rol vital în procesul de management. Aceasta se face pe baza HP OpenView Event Corelation Services (ECS). Acest utilitar este un motor de timp real, care ci teste de la distanta un set de reguli de corelare (puse la dispozitie de manager) si le executa. Implementarea regulilor de corelare a evenimentelor se face pe baza interfetei grafice puse la dispozitie de ECS Designer. Proiectantul are la dispozitie un set de blocuri logice („cutii-negre“, care primesc o intrare, o prelucreaza si o depun la iesire) pe care le poate selecta, configura si conecta.

Domnul Serban Simu este specialist de retea PSO la S&T România. Îl puteti contacta la adresa


(C) Copyright Computer Press Agora