Pe plaiuri catalane

O vizita la HP Espanola S.A.

Romulus Maier

În perioada 20-21 iunie mi s-a oferit placuta ocazie de a vizita, împreuna cu colegii Florin Craciunoiu de la TVR și Razvan Anghelidi de la Chip, Hewlett-Packard Espanola S.A., Barcelona Division, pe scurt HP BCD. Și, cum banui ca sunteti mai putin interesati de o descriere a orașului, situat într-un loc binecuvântat de zei, de extraordinarele constructii ale lui Gaudi, de amestecul tuturor semintiilor pamântului de pe La Rambla, sau de cum se mai simte Gica Popescu la F.C. Barcelona, voi trece direct la obiectivul principal al vizitei, fabrica HP și noile serii de plotere/imprimante de format lat HP DesignJet 2500CP și 2000CP.

HP a început productia în divizia barceloneza, în august 1985, cu 35 de angajati, ajungînd în prezent la peste 1.500 de angajati (cu o medie de vârsta de 33 de ani, dintre care peste 80% au studii superioare), la o cifra de afaceri, în anul fiscal 1996, de 175,097 milioane de pesetas, HP BCD fiind exportatorul numarul 1 de produse electronice din Catalonia și numarul 2 din Spania. Acum, ati putea întreba de ce și-a deschis HP fabrica în Spania și nu în România? Dar, la fel de bine, v-ati putea întreba și de ce au debarcat aliatii în Normandia și nu la Vama Veche… Numai ca aceasta-i alta poveste și poate ca n-aș mai fi amintit de ea daca, înca de la intrarea în fabrica, n-am fi realizat ca, înca înaintea summit-ului de la Madrid am fost pasati în valul doi la admiterea în NATO. Mai exact, chiar lânga receptie era atârnat un banner cât se poate de dragut, realizat pe un HP DesignJet 2500CP, despre care o sa va povestesc, nu va impacientati, pe care erau adresate urarile de bun venit ziariștilor din tarile din Estul Europei… Și lista începea cu România (wow! Locul 1 în valul 2 L), continua cu Slovacia, Bulgaria, Iugoslavia, Croatia, Slovenia și Ucraina. Și nici urma de Polonia, Cehia și Ungaria. Acu', ce rost avea amestecarea marketingului cu politicul, nu ma întrebati, ca nu știu. Mais passons!

Prima prezentare a fost sustinuta de dl. Bernard Meric, General Manager, HP BCD, care ne-a facut o scurta prezentare a pietei și a tendintelor de evolutie a acesteia. În domeniul imprimarii cu jet de cerneala, HP distinge trei segmente de piata diferite: (de) consum, (de) birou și profesional; și se adreseaza în mod specific fiecarui segment de piata în parte, familia HP DesignJet fiind alcatuita, în prezent, din modelele 350C, 330, 750C Plus și respectiv 2000CP și 2500CP. În ajunul sosirii noastre la Barcelona, HP BCD tocmai sarbatorise livrarea celei de-a 500.000-a imprimante DesignJet. În domeniul imprimantelor de format lat, pe care tot plotere mi-e mai ușor sa le numesc, HP a vândut, în 1996, circa 235.000 de unitati, detinând 65% din piata. Dl. Meric ne-a vorbit apoi despre tendintele care se înregistreaza pe piata, remarcând ca se pune un accent tot mai mare pe viteza de imprimare, pe transmiterea documentelor prin internet, pe conceptul de 'distribuie și imprima', fotografie digitala, imprimare la cerere (tiraje reduse) și pe imprimarea digitala. Astfel, daca piata de imprimare a fost evaluata, în 1995, la 25 de miliarde de dolari, din care doar 4 miliarde de dolari reveneau imprimarii digitale, se estimeaza ca, în anul 2001, piata va ajunge la 38 de miliarde de dolari din care 15 miliarde vor reveni imprimarii digitale. Acest lucru se va datora, în parte, faptului ca pretul de imprimare va scadea cam de trei ori dar, în schimb, se va imprima de circa 10 ori mai mult. HP se adreseaza cu noile plotere, nu doar pietei uzuale de CAD, care se așteapta sa creasca cu un ritm de 10% anual, ci și, din ce în ce mai mult, pietei artiștilor grafici, care se estimeaza ca va crește cu un ritm anual de 18%. De altfel, pentru a veni în sprijinul designerilor și artiștilor grafici, care în mod uzual nu au un volum de imprimari care sa justifice achizitionarea unui ploter, HP va sprijini crearea unei retele de 'furnizori de servicii de imprimare'.

Directorul departamentului de cercetare (R&D) Dewey Baker, ne-a prezentat (sau ne-a reamintit) principalele caracteristici și avantaje oferite de imprimarea cu jet de cerneala. Reamintesc cîteva dintre performantele fascinante la care a ajuns aceasta tehnologie. Temperatura stropului de cerneala crește de la 20oC la peste 400oC în 4 microsecunde, ceea ce corespunde unei viteze de încalzire de 100.000.000 C/secunda; pe un timbru poștal încap 300.000 de camere de încalzire a cernelii; volumul unui strop de cerneala este de 35 picolitri; capul de imprimare ejecteaza 8.000 de stropi de cerneala pe secunda. Și miniaturizarea continua, rezolutia crește (în prezent se lucreaza la 600 dpi pe culoare), vitezele de lucru sînt din ce în ce mai mari, formatele pe care se imprima sunt din ce în ce mai late, pretul imprimarii este în continua scadere. Și, pentru a-și mentine pozitia de lider pe piata și a-și pastra avansul tehnologic, HP investește în continuare masiv în cercetare și acorda importanta maxima tuturor detaliilor, pornind de la capetele de imprimare și pîna la cerneala și calitatea hîrtiei.

Michael Thompson, Current Product Manager HP BCD, ne-a facut o prezentare a noilor modele HP DesignJet 2500CP și 2000CP, iar Pedro Padilla, LFP Program Manager (LFP – Large Format Printer) a facut o demonstratie practica cu modelul 2500CP. Sa ne concentram putin atentia asupra vedetelor.

HP DesignJet 2500CP și 2000CP au o rezolutie de 600 dpi și dispun de algoritmi performanti care permit obtinerea unor imagini de calitate superioara (gradient de culoare, granularitate, umplere, etc.). Ploterele pot lucra cu 2 seturi de cerneluri, unul destinat posterelor/imaginilor care vor fi expuse în interior și un al doilea sistem rezistent la ultraviolete pentru posterele menite a fi expuse în exteriorul cladirilor, caz în care se recomanda și laminarea suportului imprimat (pentru rezistenta la umiditate). Trecerea de la un sistem de cerneluri la celalalt se poate face în doar cîteva minute, un set avînd 3 componente: tancurile (rezervoarele) de cerneala, capetele de imprimare și dispozitivul de curatire a capului de imprimare. Capetele de imprimare detecteaza automat momentul în care cerneala este insuficienta, pentru a imprima o imagine întreaga, se pozitioneaza deasupra tancurilor de cerneala de unde se alimenteaza automat (nu exista conducte de cerneala mobile), iar dupa ce termina o lucrare sunt parcate automat deasupra dispozitivelor de curatire, care curata și previn uscarea cernelii și înfundarea duzelor de imprimare.

Lânga capetele de imprimare este plasat un mic scaner care, prin scanarea unei fâșii imprimate de proba, permite, pe de o parte, o calibrare automata a culorilor - putându-se selecta unul dintre cele 3 standarde industriale de imprimare mai raspîndite: SWOP (Standard Web Offset Printing), Eurostandard și Toyo - și, pe de alta parte, detectarea unor eventuale duze înfundate și activarea unor duze de rezerva din capul de imprimare!

Aceste modele dispun și de facilitati de încuibare pentru utilizarea optima a suportului de imprimare - în cazul în care imaginile sunt mai mici decât latimea suportului ele sunt salvate pe discul hard de 2GB cu care este echipat ploterul și se calculeaza amplasarea lor optima astfel încât sa fie utilizat minimum de suport.

Modelul 2500CP are integrata o solutie RIP (Raster Image Processor) cu Adobe Level 2 Postscript, drivere pentru Mac, Windows 3.1, Windows 95 și Windows NT și o cartela HP JetDirect pentru conectivitate Ethernet, 20 MB RAM (extensibili la 64 MB RAM) plus 4 MB RAM memorie de imprimare.

Modelul 2000CP este gîndit sa functioneze cu RIP extern, eventual de la un alt producator, nu are disc hard și este echipat doar cu 8 MB RAM, plus 4 MB RAM memorie de imprimare. Tot managementul de culoare este asigurat de RIP-ul extern.

Ambele modele dispun de 3 moduri de imprimare: rapid, normal și extra, ultimul mod de lucru permitând obtinerea de imagini de calitate fotografica. În functie de modul de lucru selectat, imprimarea unui format A0 dureaza între 8 minute și 30 de minute.

De calitatea imaginilor și performantele modelului 2500CP aveam sa ne convingem, atât privind posterele cu care era ornata sala de conferinte, cât și în cursul demonstratiei practice care a urmat. Dupa demonstratii, am avut ocazia sa facem o scurta vizita în fabrica, care semana de parca era trasa la indigo cu fabricile HP vizitate în SUA, dar nu din lipsa de imaginatie, ci datorita eficientei și productivitatii verificate în timp și multiplicate, banui, în toate unitatile de productie HP. Impresionant!

Apoi, înapoi, așteptând valul doi…

Domnul Romulus Maier este director general la Computer Press Agora s.r.l. Poate fi contactat prin e-mail la adresa:rmaier@agora.ro.