Anul

SIVECO România este una dintre primele firme de software din România care se aliniază exigențelor europene în privința calității.

Care este, pe scurt, istoria companiei SIVECO?

Compania SIVECO România a fost înființată în 1992, ca parte a grupului internațional SIVECO, ce cuprindea atunci SIVECO Franța, SIVECO Anglia și SIVECO Elveția. SIVECO România SRL a pornit la drum cu doar 2 angajați. Astăzi, compania este societate pe acțiuni, număra 55 de angajați iar cifra de afaceri a crescut, în anul 1996 față de anul 1993, cu peste 400%. Între timp, în cadrul grupului SIVECO au apărut și SIVECO Italia și SIVECO Singapore, iar în curând se va înființa SIVECO Spania.

Care este rolul pe care-l jucați în cadrul grupului?

SIVECO România furnizează întreaga expertiză tehnică în cadrul Grupului SIVECO, efectuează activitatea de cercetare și dezvoltare, precum și activitățile de asigurare a calității și controlul calității. Lucrăm în strânsă colaborare cu toate firmele din cadrul grupului, dar, în special, cu SIVECO France, efectuând analiza, proiectarea, dezvoltarea, testarea, întreținerea și școlarizarea pentru toate produsele software pe care le livrează.

Există vreo semnificație „ascuns㓠în numele „SIVECO“ ?

SIVECO este acronimul de la „Sociéte Informatique Ventes Et COnseiles“, denumire inițială dată pe vremea când activitatea grupului SIVECO urmărea doar activitățile de vânzări si consultanță.

Între timp, denumirea a fost „depășită“, SIVECO fiind dezvoltatorul unor pachete de programe software complexe, cu tradiție în domeniul informatizării activității de mentenanță. Acest domeniu oferă o piață în curs de formare, cu un potențial foarte puternic. Fiind simultan universal și multi-sectorial, sistemul de întreținere, asistată de calculator, este independent de crizele din diverse sectoare economice și poate constitui, pentru societățile care se ocupă de el, o posibilitate promițătoare pentru anii care vin.

Cine sunt clienții companiei?

Clienții noștri sunt firme importante, în total peste 600 de referință în peste 25 de țări ale lumii, în toate sectoarele de activitate. Printre utilizatorii aplicațiilor proiectate și implementate de grupul SIVECO se numără: Renault cu contract din 1993, Aerospatiale în 1991, Ciments Francais – cu numeroase sucursale în străinătate – în 1991, Air France Roissy în 1995, Air France Orly în 1996, Asea Brown Boveri, Metroul Londonez, Centrala Termică Emile Huchet, Thomson Nucleaire, Gas de France, Nestle, Aeroportul din Singapore, Coca-Cola Franța și Argentina, Henkel, L'Oreal, Taylor Woodrow, alături de mulți alții…

Aveți clienți și în România?

Un număr mare de întreprinderi manifestă un interes deosebit pentru sistemele COSMAN/COSWIN, de întreținere asistată de calculator, iar, în peste 15 unități mari, se desfășoară cu succes implementarea acestor produse. Printre aceste unități se numără: PETROTUB Roman, Fabrica de Ciment Fieni, DAEWOO Automobile Craiova, Rafinăria ASTRA Ploiești, Transport Produse Petroliere PETROTRANS Ploiești, ADESGO București, RULMENTUL Brașov, Fabrica de Ciment CASIAL Deva, Elemente Prefabricate de Construcții ELPRECO Craiova, Combinatul de Îngrășăminte Azotoase AMONIL Slobozia, Combinatul de Celuloză și Hârtie SOMES Dej, Combinatul Petrochimic PETROBRAZI Prahova, Fabrica de Mobilă ALFA Oradea, întreprinderi din Sucursalele Miniere Est și Vest din Regia Autonomă Plumb-Zinc Baia Mare, etc.

Care credeți că au fost evoluțiile tehnologiilor informatice care au determinat nevoia de a trata, în mod special, calitatea procesului de dezvoltare de programe și calitatea produselor software în sine? Cum s-au resimțit aceste evoluții în cadrul firmei dvs.?

Astăzi, accentul nu se mai pune pe scrierea de cod, ci pe fazele premergătoare sau ulterioare scrierii de cod. Calitatea unei aplicații rezidă în calitatea ingineriei specificațiilor, a analizei și a proiectării, a testării, a documentației, a conducerii proiectelor, etc. Abilitatea de a colecta specificații cât mai complete de la clienți, de a-l determina pe client s㠄vad㓠funcționalitatea viitorului produs, se va reflecta în satisfacția ulterioară a clientului față de produs. Analiza și proiectarea sunt considerate astăzi fazele cheie ale unui proiect și ele ar trebui să acopere 40% din durata totală a proiectului. Din această cauză, s-au dezvoltat metodologii de analiză RAD (Rapid Application Development) sau OO (Object-Oriented) și instrumente CASE (Computer Aided Software Development). Testarea se orientează spre instrumente automate de test. Este planificată, este compusă din scenarii de test dezvoltate pe baza analizei și se încearcă restrângerea pe cât posibil sau chiar eliminarea testării „manuale“.

Toate acestea pentru că proiectele care se dezvoltă astăzi, comparativ cu anii trecuți, au o complexitate arhitecturală din ce în ce mai mare. Riscurile inerente dezvoltării unor asemenea proiecte se controlează prin calitate și printr-o organizare cât mai bună a tuturor fazelor proiectului. Productivitatea apare atunci când fiecare subproces este controlat atent. Degeaba testarea este organizată excelent, dacă analiza n-a fost făcută atent și generează sute de probleme, care se regăsesc și în cod.

Calitatea nu este ceva abstract, în software ea reprezintă un lucru extrem de concret și anume conformitatea cu specificațiile. Problemele pe care le-am enunțat mai sus s-au pus și pentru SIVECO România. Principalele noastre proiecte se bazează acum pe Oracle și pe tehnologia client-server și au o complexitate deosebită. La aceste proiecte se lucrează în echipă. Practica de a analiza, a proiecta și de a scrie cod de unul singur este, în mod sigur, falimentară. Riscurile unor proiecte atât de complexe nu sunt mici. Un sondaj făcut în 1995 de Cambridge Market Intelligence a arătat că în acel an, 70% din numărul proiectelor client-server au eșuat. Nu este „încurajator“, cu toate că, dacă se reușește, vânzările de asemenea produse se adresează unei piețe aparte. Cheia succesului se numește calitate și tot ceea ce implică această calitate.

Care au fost primele măsuri pe care le-ați luat în vederea creșterii calității produselor firmei?

Am investit în instrumente CASE și am dezvoltat instrumente informatice interne, pentru a crește productivitatea și pentru a putea refolosi părți din cod și din analiză. Am stabilit și aplicăm metodologii pentru analiză/proiectare, ingineria specificațiilor, testare. S-a investit enorm în școlarizări în aceste metodologii, pentru ca ele să poată fi aplicate corect și să ne ajute cu adevărat. Ne preocupă noțiuni ca evaluarea riscurilor, conducerea configurațiilor.

Implementarea unor metode de asigurarea calității este o inițiativă care vine din interiorul companiei sau este oarecum impusă din exterior? Mă refer la clienți, organisme internaționale, etc.

Este și o inițiativă din interior și din afară. Preocupările companiei noastre în domeniul calității au început să capete o importanță deosebită în 1994, odată cu primul proiect COPERNICUS finanțat de Comunitatea Europeană, la care a participat firma noastră. Acest proiect, denumit SQUARE (INCO-COP 94-840) (Software Quality Assessment and Recommendation), ne-a deschis calea către conștientizarea preocupărilor europene în domeniul calității.

Iar această conștientizare nu s-a bazat pe faptul că, în Europa, calitatea softului este astăzi un subiect „la modă“. În cadrul acestui proiect european, SIVECO România a fost evaluată separat la nivel de organizație și pe principalele proiecte, din punct de vedere al metodologiei și tehnologiei folosite. Evaluatorul și coordonatorul proiectului SQUARE, firma E2S din Belgia, a folosit pentru evaluare metoda BOOTSTRAP. În urma evaluării, s-au primit recomandări de îmbunătățire a procesului software iar SIVECO a realizat un plan de acțiuni pentru implementarea acestor recomandări.

În paralel cu implementarea recomandărilor, s-a simțit treptat necesitatea îmbunătățirii tuturor proceselor de la nivelul companiei. În acest sens, o abordare paralelă a fost implementarea unui sistem de calitate, compatibil cu standardul ISO9001. Motivele care au stat în spatele acestei decizii au fost următoarele:
1.Compania a crescut foarte mult în ultimii 2-3 ani. Devenea din ce în ce mai dificil să se realizeze integrarea unei noi persoane în colectiv și să se lucreze în cadrul unor proiecte mari fără o organizare și un control mai bun al activității.
2.Câțiva clienți importanți ne-au sugerat adoptarea unui sistem al calității, odată cu apariția pe piață a versiunii client-server a aplicației noastre COSWIN. Câștigarea încrederii clienților prin implementarea unui sistem de calitate a devenit un lucru esențial pentru viitorul companiei.
3.Situația pe piața mondială de software a fost un alt factor determinant. An de an, tot mai multe companii de software se certifică ISO9001 și competiția în domeniul calității tinde să devină foarte puternică.

Pot să vă spun că, astăzi, datorită implementării unui sistem de asigurare a calității, suntem mai bine organizați. Posibilitatea trasării proceselor din companie ne ajută enorm în depistarea problemelor dificile și minimizarea lor.

Am câștigat un al doilea proiect, pe partea de calitate a softului, finanțat de Comunitatea Europeană. Acest nou proiect se numește INSPIRE (INCO-COP96-86) (Initiative for Software Process Improvement – Régions Exterieures) și ne plasează, de data aceasta, în ipostaza de coordonatori ai unor experimente de îmbunătățire a proceselor în unități producătoare de software din România. Este un proiect de mare anvergură, prin care se intenționează conștientizarea importanței pe care o deține calitatea în software și metode pentru asigurarea și îmbunătățirea ei.

Există o mai veche controversă privind aplicabilitatea standardelor „de proces“ (cum este ISO9000) la producția de software. Ce reiese, în acest sens, din experiența companiei dvs.?

Nu știu dacă termenul cel mai corect este acela de „controversă“. Este adevărat că standardul ISO9001 a fost conceput cu scopul certificării întreprinderilor din sectorul de producție, dar pe parcurs și-a dovedit aplicabilitatea și în multe alte domenii, printre care și acela al dezvoltării de software și aceasta pentru că este suficient de abstract și de flexibil pentru a fi aplicat.

Este totuși greu ca, fără o experiență sau ajutor prealabil, să se reușească translatarea proceselor dintr-o organizație care dezvoltă software pe secțiunile destul de aride ale standardului. Mai cu seamă în partea de proiectare, care, în cazul de față, conține o sumă de procese particulare, cum ar fi : analiza, specificații utilizator, proiectare, scriere de cod, testare sau documentație. Acesta a fost și scopul pentru care International Standards Organisation (ISO) a dezvoltat un ghid ISO9000-3, cu scopul furnizării de ajutor în aplicarea ISO9001 la specificațiile, dezvoltarea, instalarea și suportul software-ului.

Care credeți că este valoarea unei certificări ISO9000, în condițiile economice actuale din România?

La ora actuală, sunt extrem de puține companii de software în România care să se fi certificat ISO9001 și numărul de auditori români specializați pe software este și mai mic. Există însă un volum relativ mare de implementări, de aplicații software în unitățile economice, iar îmbunătățirea calității, în această etapă finală, contribuie substanțial la creșterea eficienței informatizării.

În ceea ce ne privește, vă pot spune că certificarea ISO9001 este un prim pas și această certificare dorim să se întâmple până la sfârșitul acestui an. Preocupările noastre nu vor înceta odată cu această certificare. Sunt multe de învățat, există multe metode de evaluare interesante care, chiar dacă nu oferă garanția unui certificat, pot ajuta în a înțelege mai bine care sunt, la ora actuală, cele mai bune practici în software și a îmbunătăți procesele existente în organizație.

Vă mulțumim.


BYTE România - august 1997


(C) Copyright Computer Press Agora