Hewlett-Packard România

Romulus Maier

Începînd din noiembrie 1997, în București a început să funcționeze reprezentanța Hewlett-Packard România. Deschiderea „oficial㔠a reprezentanței va avea loc în februarie 1998. În avanpremiera acestui eveniment, dl. Radu Enache, General Manager Hewlett-Packard România, a avut amabilitatea să ne acorde un scurt interviu.

Reporter: Compania Hewlett-Packard a fost prezentă în România cu mult înainte de decembrie 1989. Prezența HP în țara noastră a fost extrem de activă în ultimii 7 ani. Cum explicați decizia HP de a deschide o reprezentanță în România în toamna anului 1997, nu mai devreme și nu mai tîrziu?

Radu Enache: Remarca Dvs. este foarte corectă și binevenită, în sensul că, într-adevăr, HP a fost prezentă încontinuu România de aproape 35 de ani. Îmi aduc aminte cu plăcere de vremea în care, student fiind, aveam în Politehnică echipamente HP. Deci, din anii 60. Semnificativ este faptul că, pînă și în anii 80, HP și-a menținut prezența în România, fiind una dintre puținele firme care au făcut acest lucru, avînd ca principal obiectiv suportul pentru beneficiarii produselor sale. Hotărîrea privind deschiderea reprezentanței are o motivație simplă și firească și este legată de dezvoltarea activității HP în România, de perspectivele extinderii infrastructurii informatice în țara noastră și, în acest context, de interesul firmei HP de a fi mai prezentă și mai activă în România.

Rep.: Să înțelegem că piața românească a atins masa critică necesară pentru a determina HP să fie mai aproape de această piață?

R.E.: Eu sînt convins că așa este. Pentru că, în ciuda faptului că anul 1997 și, în special, prima parte a sa a fost marcată de dificultăți economice, volumul activității HP în România s-a dezvoltat puternic. Pe de altă parte, conținutul solicitărilor beneficiarilor de tehnică de calcul a evoluat îndeosebi către aplicații, acesta fiind un semn clar, cel puțin în opinia mea, că piața se maturizează.

Rep.: Echipa HP România este încă destul de puțin numeroasă. Cu ce se va ocupa ea pentru început?

R.E.: Pentru început avem două obiective majore, pe de o parte să sprijinim beneficiarii importanți care au în vedere realizarea unor proiecte informatice ample, de interes național, iar pe de altă parte să acordăm un suport mult mai puternic partenerilor și beneficiarilor obișnuiți ai firmei HP. Fiind doar o reprezentanță deocamdată, nu știu dacă numărul de oameni pe care îi avem este mic, cert este că numărul personalului angajat va crește foarte rapid. Avem colegi care asigură sprijinul necesar beneficiarilor importanți, precum și colegi care asigură servicii specializate pentru aceștia. Din echipa noastră va mai face parte un responsabil pentru service, întru-cît în perioada imediat următoare vom avea un număr suplimentar de furnizori de service, tocmai în vederea îmbunătățirii suportului acordat beneficiarilor. În ceea ce privește partenerii, avem o echipă dedicată care se ocupă de relațiile cu aceștia și cu dezvoltarea rețelei de parteneri.

Rep.: De cel puțin o parte din aceste activități de reprezentare a HP în România s-a ocupat, pînă acum, firma S&T. Care va fi în continuare poziția firmei S&T pe piață și în ce relații se va afla ea cu HP România?

R.E.: Sînt convins că vom avea relații excelente, pentru că, în mod principial, HP își desface produsele prin parteneri. În România, în perioada următoare, toate produsele și serviciile noastre vor fi comercializate și integrate în soluții cerute de beneficiari, numai prin intermediul partenerilor autorizați. În acest context, relația cu S&T România, care este unul dintre cei mai importanți parteneri ai noștri pe această piață, va fi excelentă, în sensul că dorim ca împreună să realizăm proiecte cît mai importante, să promovăm soluții utile pentru beneficiari și, evident, să promovăm produsele HP.

Rep.: Puteți să ne prezentați rețeaua de parteneri din România a firmei HP?

R.E.: Fără lipsă de modestie cred că rețeaua de parteneri a firmei HP este una dintre cele mai puternice în domeniul tehnicii de calcul. Avem parteneri direcți și parteneri indirecți. Noi acordăm atenție ambelor categorii de parteneri, evident cea mai importantă categorie constituind-o cea a partenerilor direcți, care au contracte încheiate direct cu HP. Aceștia se împart în trei categorii: avem 3 așa-numiți wholesaler-i, care asigură importul masiv de produse și stoc în țară și care furnizează aceste produse pe piață, printr-o rețea amplă de peste 200 de reseller-i, situați în întreaga țară. Wholesaler-ii noștri sînt firmele Trend, Agis și Gemini. De asemenea, avem un număr de corporate reseller-i care sînt de asemenea parteneri direcți, cu contracte încheiate direct cu HP, parteneri dedicați proiectelor mari, proiecte în care în afara produselor HP se solicită o soluție, aplicații. Pe lîngă S&T, care a primit recent dreptul să vîndă și PC-uri, din această categorie mai fac parte: Amerilex, Q’Net, System Plus, MBL Computerland, Thema, Sistec, Bridgemen și Logitec. O a treia categorie de parteneri o constituie așa-numiții Value Added Reseller (VAR) care sînt S&T și Crescendo, parteneri dedicați în special soluțiilor bazate pe sistemul de operare UNIX și pe mașini cu procesoare RISC. Acești doi parteneri sînt integratori de soluții, aportul lor fiind, în special, acela de a adăuga valoare echipamentelor noastre, deci de a oferi soluții complete beneficiarilor.

Rep.: Spuneați că, începînd din toamna lui 1997, S&T a primit dreptul de a comercializa și PC-uri și să intre pe o piață care, pînă atunci, le era rezervată doar partenerilor acestei firme. Nu se naște în acest fel un conflict pe canalul de distribuție? Presupun că S&T se va ocupa și în continuare de asigurarea service-ului, sau vor fi modificări și la acest capitol?

R.E.: Evident că între partenerii care furnizează echipamente HP pe piața românească apare o anumită competiție, care nu poate însă decît să fie benefică pentru beneficiari. Noi acordăm un sprijin egal, similar, tuturor partenerilor pe care i-am menționat. În ceea ce privește service-ul, și în acest domeniu va funcționa regula competiției, care nu vizează altceva decît asigurarea service-ului la nivelul standardelor HP. În viitorul apropiat, vor exista încă 4 furnizori autorizați de service, pe lîngă centrul de service al firmei S&T. Condițiile de competiție între parteneri vor fi egale și ei vor trebui să-și dezvolte nivelul profesional pentru a putea răspunde solicitărilor beneficiarilor.

Rep.: Ne puteți enumera cîteva dintre cele mai importante contracte realizate sau în curs de realizare, efectuate de HP în România?

R.E.: Sîntem implicați în multe proiecte interesante. Mi-aș permite să evidențiez pentru început proiectul de la Ministerul Educației Naționale unde, în cadrul unui proiect mai amplu, de 2,5 milioane de dolari, finanțat de PHARE, au fost oferite echipamente HP. Un alt domeniu în care sîntem foarte prezenți este cel al furnizorilor de servicii GSM, partenerii noștri furnizînd un număr important de echipamente, atît pentru Mobifon cît și pentru Mobilrom. Alți beneficiari importanți sînt SNCFR, Sidex Galați, B.C.R., Ministerul Muncii ș.a.

Rep.: Ne puteți mărturisi cîte ceva despre planurile pentru 1998?

R.E.: În anul care tocmai a început, obiectivul principal este de a dezvolta prezența noastră în România și vom pune accent, în mod special pe training, în special pentru parteneri. Ne propunem o consolidare a prezenței HP pe piața românească, în sensul dezvoltării competenței partenerilor noștri. De asemenea, ne vom concentra atenția asupra proiectelor informatice mari, de interes național.

Rep.: Vă mulțumim și vă dorim succes!

 


BYTE România - februarie 1998


(C) Copyright Computer Press Agora