Photoshop 5

sau un „elegant upgrade”

Mai cu surle, mai cu trâmbițe - a se vedea agitația de pe newsgroup-urile de grafică, unde se anunța o lansare a programului prognozată pe la mijlocul lui aprilie, iată că luna mai 98 ne-a adus, pe lângă de pe acum bine statornicitul CERF'98, și mult așteptatul Photoshop 5.0 - acest „electronic camera for your mind”, așa cum a binevoit să-l definească echipa de marketing a celor de la Adobe.

Să-l analizăm, așadar! Versiunea 5.0 ne aduce patru din cele mai cerute instrumente ale softului: nivele multiple de undo și redo, text editabil cu formatare direct pe layere, un control al culorii eficientizat (mai flexibil și mai precis) și suport intern pentru canalele de culori-spot. Asta pe lângă o sumedenie de alte noutăți care mai de care mai îmbucurătoare…

„More power into its offering…”

Îmbunătățirile aduse softului cuprind efecte orientate direct pe layere, cu aplicarea automată a umbrei (shadow), a strălucirii (glow) sau a bizotării (bevel). De remarcat sunt și Penița magnetică (Magnetic pen) și Lasso-ul magnetic (Magnetic lasso), două instrumente care simplifică semnificativ selecția formelor neregulate. Magnetic lasso localizează mult mai precis zonele de contrast ale imaginii și acționeaz㠄gravitațional”, rezultatul fiind o selecție clară a formelor . Va fi mult mai ușor de separat, de exemplu, o imagine tipică de prim-plan (foreground) de o imagine de fundal (background), impediment întâlnit până acum destul de des. Magnetic pen-ul acționează similar cu lasso-ul: pe măsură ce utilizatorul desenează o cale neregulată, instrumentul localizează și extinde zona de selecție către marginile imaginii (margini definite prin contrastul local existent). Ca urmare, în loc să selecteze aria respectivă, magnetic pen-ul produce o cale bézier care urmează cu precizie marginile imaginii.

Sampler-ul de culoare (color picker) analizează și afișează valorile culorilor din locații multiple - simultan - iar instrumentul de măsurare stabilește cu exactitate distanțele și unghiurile dintre elementele vizate. În momentul în care utilizatorul selectează acest instrument și unește două locații (două puncte din imagine - „point-to-point”), o linie non-printabilă apare și indică distanța. O a doua „trasare” are ca efect afișarea unghiului existent între două elemente, iar linia dispare în momentul în care sunt selectate alte instrumente, dar va reapărea de fiecare dată când Instrumentul de măsură (Measure tool) este activat.

Foarte mulți utilizatori, potrivit surselor Adobe, au fost nemulțumiți de faptul că Pipeta de culoare (Color Picker) nu le furniza informații asupra valorilor curente ale culorilor în mai multe puncte ale imaginii simultan. S-a răspuns și acestei cerințe, Photoshop 5 dispunând de un picker mult evoluat, care monitorizează prin paleta Info valorile de culoare a până la patru locații diferite din imagine. Se pot urmări astfel mult mai ușor efectele editării de imagine pe zonele umbrite, cele cu strălucire sau pe mediane - simultan!

Automation plug-ins

Plug-in-urile! Controversate și totuși apelate cu vehemență… Aduce și Photoshop 5.0 o serie nouă, cu o cu totul altă arhitectură: Automation plug-ins nu fac altceva decât să furnizeze, așa cum se poate deduce și din denumire, rutine capabile să reducă din timpul alocat până acum unor operațiuni executate manual. Să trecem în revistă câteva dintre ele: Ghidul de redimensionare a imaginii (Resize Image Wizard), plug-in care ajută la ajustarea și aprecierea corectă a dimensiunilor imaginii, Ghidul de export al imaginilor transparente (Export Transparent Image Wizard), cu care utilizatorul poate să exporte o imagine cu background transparent - foarte util la lucrul pentru web, Gruparea (Batch-ul) - comandă existentă în versiunea anterioară la Actions (aplicând aceleași proprietăți unui număr stabilit de fișiere), ridicată acum la rangul de plug-in pentru eficientizarea grupării acțiunilor aplicate fișierelor selectate. Comanda Schimbarea condiționată a imaginii (Conditional Mode Change), un alt nou-venit, schimbă în mod inteligent (sunt perfect de acord cu acest atribut acordat de Adobe produselor sale) modul de culoare al unei imagini, luând ca reper modul de culoare original. Această comandă își va dovedi utilitatea mai ales la folosirea comenzii de Batch, schimbând modul de culoare doar la fișierele care întrunesc condițiile definite de utilizator. Ar urma Foaia de prezentare (Contact Sheet), care grupează pe o „coal㔠miniaturile (thumbnails) tuturor imaginilor cuprinse într-un director selectat, și Potrivește imaginea (Fit Image), care redimensionează o imagine pentru a o potrivi în interiorul unui spațiu indicat fără a-i altera proporțiile. Seria de rutine se încheie cu comanda Pagini multiple PDF convertite în PSD (Multi-page PDF to PSD) care, ați ghicit, convertește un document PDF cu mai multe pagini în tot atâtea documente Photoshop.

3D plug-in… necesitate sau răsfăț ?

Mulți au privit (și privesc în continuare) cu reticență rutinele 3D aplicate programelor care lucrează preponderent bidimensional. Un exemplu facil l-ar putea constitui secțiunile 3D aplicate vectorialului Corel Draw 6.0, complet ignorate chiar și de fanii cei mai înrăiți ai acestuia. Nici la versiunile anterioare ale Photoshop-ului lucrurile nu stăteau mai pe roze. Plug-in-urile care ne erau oferite erau greu controlabile și insuficient dezvoltate. Situația s-a schimbat spectaculos în Photoshop 5.0, în care avem acum un 3D Transform Plug-in care ne înlesnește selectarea unui obiect cu aspect tridimensional dintr-o imagine 2D și apoi manipularea lui în condiții realistice ca obiect 3D. Utilizatorul poate să ajusteze dimensiunile, poziția și orientarea acestor obiecte. De exemplu, cu 3D Transform, un cub așezat pe un raft în semiprofil (3/4) poate fi repoziționat astfel ca să apară frontal, pe un alt raft, deci dintr-o perspectivă diferită. Atenție, așadar, fotografi doritori de a „ciupi” din perspectiva imaginilor furnizate clienților!

…History - conjugare la viitor!

Am lăsat la urmă două din cele mai spinoase aspecte întâlnite la versiunile anterioare și rezolvate cu succes, aș zice eu, de echipa de la Adobe cu acest no.5. Paleta History, altfel spus - undo multiplu sau abilitatea de a renunța la o lungă serie de „pași” anteriori pentru a relua prelucrarea imaginii. Adobe își definește noua paletă ca fiind „inovativă”! Are suficiente motive? Categoric: paleta afișează o listă a aproape tuturor schimbărilor aduse unei imagini (lista poate să crească sau să descrească în funcție de spațiul de scratch alocat de utilizator pe hard și de numărul de pași precizat). Se poate activa așadar orice „pas” înregistrat pe listă pentru a reveni la starea respectivă. Veți aproba calificativul de „inovativ” aflând că prin History palette, creatorii programului au încurajat și tendința firească a oricărui utilizator de Photoshop de a experimenta: în cadrul unei singure sesiuni de lucru cu softul, acesta poate capta variațiile unei imagini prin instantanee (snapshots) afișate în vârful listei de pași undo, pe paletă. Utilizatorul se poate „plimba” de la un instantaneu la altul, alegându-l pe cel mai bun, și poate apela o funcție History Brush, care îi va permite să prelucreze conținutul unui asemenea instantaneu.

Editarea textului a devenit mult mai simplă și mai rapidă. În momentul în care utilizatorul tastează textul cu instrumentul type, Photoshop 5 crează un layer special de text. Type layer-ul conține textul și informațiile de formatare a acestuia, care pot fi schimbate cu ușurință (un simplu dublu click pe layer pentru a edita textul, a folosi fonturi diferite pe același layer de text și a aplica atribute multiple oricărui caracter). În fereastra de dialog tip text se previzualizează instantaneu poziția textului în imagine, acesta putând fi cu ușurință repoziționat pentru a-l integra cât mai bine în compoziție.

Totul e frumos, să vedem așadar și care sunt cerințele de sistem pe care o asemenea bijuterie le reclamă pe platformele Windows. Lăsând la o parte placa de sunet recomandată de producători pentru a putea beneficia de fișierele tutoriale interactive, ni se cer 32 de MB RAM pe un Pentium (sau un procesor Intel mai rapid!) cu cel puțin 80 MB alocați pe hard și o placă video pe 8 biți (recomandabil 24 biți).

Ar mai fi multe de povestit despre minunăția de editor de imagine livrat de Adobe, dar consider mai recomandabil (deși în condițiile actuale chiar și un upgrade de 249$ pare costisitor ) studiul live, pas cu pas, al facilităților acestuia. La fel de recomandabilă văd și o vizită electronică la site-ul Adobe (www.adobe.com), care abundă în informații utile oricărui pasionat al domeniului. Stimați utilizatori și doritori de Photoshop, please, enjoy!


BYTE România - iunie 1998


(C) Copyright Computer Press Agora