Publicitate electronică

Ce vindem, ce cumpărăm?
Pe lângă publicitatea tradițională, prin eficiența lor,
anunțurile de mică publicitate pe Web sunt tot mai atractive.

Mica publicitate este o secțiune care nu lipsește din aproape nici un cotidian sau săptămânal. Nu de puține ori, chiar dacă nu dorim să cumpărăm sau să vindem nimic, aruncăm o privire pe mica publicitate. Iar dacă vrem să cumpărăm ceva, această secțiune ne poate ajuta să găsim ceva pe gustul și bugetul nostru, fără să colindăm târgurile și piețele aglomerate. Ca să nu mai amintesc faptul că unele lucruri, cum sunt ofertele de locuri de muncă și în general serviciile, nu prea se găsesc în piață, pe tarabă. Venind în sprijinul populației, tot mai multe firme și furnizori de servicii Internet din România găsesc resurse pentru a găzdui pe servere Web versiuni electronice ale micii publicități. Acest lucru nu poate decât să ne bucure, chiar dacă populația din țară cu acces la Internet este pe moment scăzută. Fără pretenția de a le epuiza, voi prezenta în continuare câteva locuri de unde puteți obține sau unde puteți plasa informații de mică publicitate.

Bursa PC-NET

Având peste 2000 de abonați, bursa PC-NET este unul din cele mai complete servicii de mică publicitate electronică din România. Aceasta funcționează în două moduri: fie prin interogarea online a unei baze de date, fie ca listă de discuții, caz în care informațiile sunt primite prin poșta electronică. Căutarea în baza de date se poate realiza selectiv, după domenii de interes, tipul anunțului (cerere, ofertă), produse, servicii sau pentru o anume perioadă de timp. Este disponibilă și o opțiune de căutare avansată (exactă, parțială, după toate cuvintele sau oricare cuvânt etc.). Baza de date este accesibilă utilizatorului și pentru scriere, putându-și plasa anunțul în același timp și pe lista de discuții.

Cereri și oferte la Imago

Firma Imago oferă un jurnal de anunțuri online în care puteți consulta sau introduce anunțuri de cerere și ofertă de produse și servicii, oportunități de afaceri, posibilități de lucru, schimburi, mesaje, pe baza unor rubrici (de exemplu, afaceri, servicii, imobiliare, auto, electronice etc.). Am încercat o căutare după rubrica imobiliare și, printre altele, am obținut și o ofertă de Ford Escort (probabil că în stare gravă de avarie). Chiar dacă ar putea fi o glumă reușită, cred totuși că, pentru a nu ajunge în situații aberante, cauzate poate de prea multă libertate, ar fi util și un moderator uman. Nu mai amintesc decât faptul că, la o căutare după rubrica "auto", am întâlnit șansa unei prietenii sau căsătorii în țară sau străinătate. În rest, serviciul funcționează repede și bine.

Oportunități

Unul din drumurile spre informație care se dorește a fi cel mai scurt este și cel oferit de Webinfo. În orice caz, gratuit este. Utilizatorii își pot plasa aici anunțurile grupate în cereri, oferte, lichidări și "second hand". De asemenea, pot răsfoi anunțurile, după domeniile amintite mai înainte sau pot căuta anunțuri care conțin anumite cuvinte cheie, furnizate de utilizator. Pe lângă aceste "oportunități", mai putem beneficia de o bursă a locurilor de muncă, a imobiliarelor și de omniprezenta bursă a matrimonialelor. Momentan, baza de date nu este mare, dar sperăm ca în viitor să crească.

Vitrina

O oglindă a săptămânalului de mică publicitate Vitrina Cluj, este găzduită de furnizorul de prezență pe Internet Transilvania Web Factory. Desigur, nu aș dori să o asemăn Nirvanei - pe care Cioran o compara cu o oglindă care nu ar mai reflecta nimic - dar, această pagină de publicitate pe Web are o inerție mult prea mare. Puțin dinamism din partea celor care întrețin această pagină ar fi benefic tuturor. Pentru că domeniile de interes sunt bine structurate, ușor și rapid accesibile.

Bursa interactivă robot

Un sit construit în intenția de a oferi mică publicitate gratuită pe Web este găzduit de serverul firmei IIRUC. Intenția a fost bună, dar din păcate nu există un motor de căutare după diverse domenii de interes ori o grupare a anunțurilor în diferite secțiuni, pagina de publicitate arătând mai degrabă ca o carte de oaspeți, pe care utilizatorii o pot citi de la cap la coadă sau în care își pot publica anunțurile. Probabil că acest lucru se datorează și faptului că încă nu sunt prea multe înregistrări în baza de date.

Publicitate pe serverul Kappa

Serverul firmei Kappa oferă posibilitatea căutării și trimiterii interactive a anunțurilor de publicitate, grupate pe două domenii: cereri și oferte de servicii și locuri de muncă. În cadrul acestora, chiar dacă baza de date este mai mare, nu există o grupare suplimentară pe domenii, ci doar pe intervale de timp, lucru care îngreunează căutarea. Modul de prezentare este cel al unei cărți de oaspeți, iar ultima actualizare a fost realizată la începutul lunii aprilie. Ne-am bucura dacă s-ar schimba puțin modul de acces la informație, în scopul reducerii timpului de căutare.

Desigur, nu am pretenția că am epuizat toate paginile Web care oferă servicii de publicitate. Mai există și altele pe care le puteți găsi cu ușurință singuri, apelând la unul din motoarele de căutare pentru domeniul țării noastre (vezi secțiunea Surfing din numărul trecut al revistei BYTE România). Este utilă o astfel de căutare, mai ales că, pe zi ce trece, tot mai multe servere găzduiesc servicii de mică publicitate.


BYTE România - august 1998


(C) Copyright Computer Press Agora