Propunere
pentru studenti, elevi și
nu numai

Dan Iancu
Evanghelia după Internet (XIV)

În spațiul Internetului, poveștile își au locul lor și chiar mai mult decât atât. Jocurile interactive de tip MUSH, MUD, MOO etc. fac, pe zi ce trece, tot mai mulți suporteri și magia construirii unui personaj de basm, un alter-ego al propriei personali tăți, dă lui homo ludens toate drepturile de exprimare într-o lume mirifică unde intâlnirile pot lua turnuri fantastice. Nu doresc aici să fac un curs de astfel de jocuri, ci doar să fac o propunere folositoare, nu numai celor care se joacă, ci și nouă celor care căutăm prin diverse mijloace să promovăm "imaginea României în lume" (îmi pare rău de lemnozitatea formulei, dar alta nu am găsit). Există mai multe posibilități de abordare și voi încerca pe rând să le abordez. Cei dispuși să conlucreze la acest proiect îi rog să mă contacteze pentru a încerca să demarăm, măcar pentru a constitui un grup de lucru.

O primă idee ar fi un joc despre Dracula. Avantajele ar fi nenumărate. Lumea occidentală este deja familiarizată cu le genda, s-a înfiripat un turism bazat pe do rințele acestui public, ca să nu mai vorbim de tot soiul de obiecte, de la vin până la tricouri, etichetate cu numele "bampirului" din Carpați. Facil și cu baze obiective de succes. Dar marile dezavantaje al unui asemenea proiect sunt proiecția nu tocmai în concordanță cu aspirațiile noastre de a ne prezenta în lume și mai ales sărăcia de personaje, ca să nu mai vorbim de lipsa de mijloace educative.

Săptămâna trecută am participat ca invitat la un simpozion organizat de Centrul Județean de Valorificare a Creației Popu lare, Constanța, "Theodor Burada" având ca temă "Migrația semnelor culturale". Una din comunicări a fost despre comunități virtuale românești pe Internet și a fost susținută de Nora Vasilescu. Amatorii o pot citi în revista "agora ON line". Printre altele, au fost amintite acolo și jocurile interactive, ocazie cu care i-am rugat pe participanți să se gândească la posibilitatea de a înființa pe Internet un astfel de joc cu personaje mitologice românești.

Putem închipui ca spațiul să fie împărțit în camere, unde fiecare cameră să fie un nucleu din punct de vedere etnografic și etnologic, dacă nu chiar o casă specifică regiunii respective, având toate atributele și dotările cunoscute. Personajele ar putea alege costume specifice unei zone de apartenență și să folosească unelte sau arme asortate (ceea ce ar face ca să punem la dispoziția utilizatorilor un dicționar de termeni specifici, precum și o descriere, dacă nu chiar o vizualizare a elementelor respective). Pe lângă personaje pozitive arhicunoscute (Făt-Frumos, Ileana Cosânzeana, zâne etc.) și cele negative comune (zmei, Spânul, Statupalmăbarbăcot etc.), putem adăuga pe post de personaje principale sau secundare (care pot fi asociate cu apariția unuia principal si care poate avea reacții aleatorii programabile) pitici, vârcolaci, insecte. Administratorii sistemului pot fi Fârta tul și Nefârtatul. În privința bogăției de figuri mitologice avem o bogată biblio grafie din care menționez "Mitologie românească" de Romulus Vulcănescu. Aș dori ca să fie prezente în acest spațiu și celelalte etnii ce trăiesc în România cu elementele lor specifice. Nu este o propunere de complezență, ci o dorință de a putea constitui mai multe punți de înțelegere și de conviețuire normală și, nu în ultimul rând, de a educa. Nu doresc să fiu asociat cu o întreprindere naționalistă care să eșueze în vopsirea unor bănci sau asortarea murăturilor.

Acest proiect se poate constitui și într-o vastă arhivă culturală românească mereu putându-se adăuga elemente noi și ar putea îmbina utilul (stocarea arhivelor existente la diverse Instituții, dezvoltare de software specific, antrenarea unei mase largi de tineri într-o acțiune nu numai educativă, dar și profitabilă din punct de vedere al rezolvării unor probleme) cu plăcutul (jocul în sine, posibile întâlniri, de ce nu?). Desigur, proiectul e vast și presupune o dezvoltare gradată pe măsura posibilităților materiale și umane. Pentru început, ar fi suficient un PC pentru testare și pentru a ști dacă vom avea suficienți amatori, dar o dezvoltare ulterioară este posibilă numai pe baza unei rețele bine constituite. Alegerea tipului de joc este determinată în principal, de complexitatea acțiunilor dorite, dar o limitare de tip resurse trebuie să țină seama de realitatea concretă românească, unde posibilitățile sunt limi tate și costurile de achiziționare și întreținere sunt încă mari (inclusiv, sau mai ales, telefonul). Se poate combina jocul, bazat exclusiv pe text, cu pagini de web, unde dicționarele de termeni să fie completate cu imagini (fotografii și filme), muzică și texte (istorie, balade, basme etc.). O altă problemă de alegere, foarte importantă și ea, este limba în care să fie prezentat jocul. Pentru o internaționalizare, urmărind desigur a capta interesul a cât mai mulți oameni de pe întreg globul, engleza, lingua franca a Internetului, ar fi alegerea ideală, dar româna este indispensabilă pentru o bună parte a acestui proiect. Cred că o combinație (incuzând suport pentru diacritice), ba chiar cu prezentări și în alte limbi străine, mi se pare o soluție viabilă.

Vastitatea proiectului nu ar trebui să sperie și ar trebui început cu o poveste (nu neapărat existentă, poate să fie o sinteză) la care să asociem câteva case, adăugirile ulterioare făcându-se treptat. Și pentru că avem norocul, ne facem să avem o alexandrie (localitate și poveste) i-aș spune acestui proiect "Proiectul din Alexandria":)))

P.S. Pentru amatorii de bibliografie și pentru cei care sunt nemulțumiți că nu am dat adrese îi rog să caute la yahoo, unde vor găsi o mulțime de site-uri, care mai de care mai interesante și-i rog să mă scuze.


BYTE România - septembrie 1998


(C) Copyright Computer Press Agora