| Spam: Păzea, atacă mail-ul!
           
         O întîmplare recentă a făcut să fiu eroul cap-coadă negativ al unui 
          episod neplăcut. În primul rînd pentru alții, în al doilea rînd pentru 
          mine. Sau invers
 Dincolo de anecdoticul poate puțin trist al faptelor, 
          sînt cîteva învățăminte ușor de desprins.  Faptele, atît de obiectiv pe cît le poate relata personajul negativ: 
          vrînd să vînd un produs oarecare, am dat drumul la un spamming cum 
          scrie la carte. N-are nici un sens să încerc să găsesc sau să inventez 
          scuze. Pot, dar n-am. Am făcut boacăna cu bună știință, oricît de caraghios 
          sau ridicol ar părea.  Pentru cine nu știe ce este spamming, să plecăm de la origine. Spam 
          este conserva aceea tipică (nu neapărat, dar de cele mai multe ori chinezească) 
          de luncheon meat pe care o vînam mai de mult: carne de porc, măcinată, 
          și presată, ideală în excursii.  Spamming  acțiunea asociată  nu are nici o legătură cu producerea 
          sau consumul cărnii, ci desemnează, zice-se, ceea ce se întîmplă dacă 
          se răstoarnă conținutul conservei peste un ventilator în funcționare.  Chiar dacă termenul a mai cunoscut cîteva variațiuni de sens de cînd 
          a apărut, în prezent semnificația consacrată este asociată cu poșta 
          electronică. O acțiune prin care mesaje de tip comercial  invitații 
          de a cumpăra la cel mai bun preț, ocazie unică, nu pierdeți!  sînt 
          trimise către zeci, sute, mii sau zeci de mii de destinatari care evident 
          nu le-au solicitat.  Expeditorul unui mesaj de acest fel calcă în mod grosolan regulile 
          de bună purtare pe 'Net, neticheta.   De ce există tentația de a face spamming ? Pentru că este suficient 
          de simplu și, mai ales, pentru că este extraordinar de ieftin. Cu o 
          investiție derizorie de timp și efort, să ajungi cu reclama sau promo-ul 
          la mii de ținte  cum să nu tenteze pe oricine ar vrea să vîndă ceva? 
          De ce este reacția negativă pe care o stîrnește spamming-ul mult 
          mai puternică decît în cazul celorlalte mijloace de guerilla marketing? 
          De ce este spamming-ul o rețetă aproape sigură de a stîrni furie și 
          resentimente puternice printre cei atinși?  Aici răspunsul se complică puțin, pentru că există nuanțări.   Odată, probabil, pentru că intruziunea este mai aproape de personal 
          și este normal ca reacția la un mîncător de semințe în public să fie 
          mai pasionată atunci cînd cojile nu cad pe jos, în autobuz sau la cinematograf, 
          ci ți se lipesc de haine sau obraji. Chiar dacă cauza este aceeași.  Apoi, pentru că nu de puține ori costă bani  și nu pe autorul acțiunii, 
          ci pe cel care este victimă a ei. Costurile conexiunii la Internet sînt, 
          nu de puține ori, semnificative  să constați după minute lungi de așteptare 
          și eventual reluări repetate că ți-ai pierdut timpul nu pentru mesajul 
          important pe care îl așteptai ci pentru o ofertă de a încerca un nou 
          și infailibil purgativ sau remediu împotriva calviției la cîini, este 
          evident ceva destul de greu de digerat cu calm și bună dispoziție. Mai 
          ales dacă se întîmplă nu o singură dată, ci din ce în ce mai des, cu 
          tendință de permanentizare.  Nu în ultimul rînd pentru că mănîncă resurse: spațiu pe disc, lărgime 
          de bandă de acces, timp din partea fiecărui adresant  măcar atît cît 
          durează să faci deosebirea între un mesaj bun și unul rău.  Ce-i de făcut? Una din soluțiile propuse vizează decimarea spammerilor 
           cei depistați ca fiind spam-pozitivi sînt adunați, puși la zid și 
          executați. Așa le trebuie.  Alte variante, ceva mai blînde, lucrează cu liste negre. Cine, cînd 
          și cum le gestionează variază  de la liste negre personale, pe care 
          să le puneți pe propriul calculator, atașînd filtre corespunzătoare 
          programului de mail pe care îl folosiți, pînă la liste universale 
           liste mari în care intră adresele site-urilor de pe care au plecat 
          spamuri. Cine vrea, le consultă și le blochează  refuzînd orice fel 
          de mesaj de pe site-ul respectiv. Cît de etic este genul ăsta de pedeapsă 
          colectivă, rămîne discutabil  în felul acesta, nu numai spammerul cel 
          rău e în imposibilitate să trimită mail (de cele mai multe ori, un ilustru 
          anonim, deseori imposibil de depistat) ci și toți ceilalți utilizatori 
          de pe site-ul respectiv. Carantină generalizată, care se ridică de regulă 
          după o vreme dacă administratorii sistemului par să se angajeze pe calea 
          corectă pentru a evita repetarea incidentului.  O soluție activă propusă în direcția reducerii fenomenului vizează 
          sancționarea financiară a celor răi. Vor plăti amenzi, 10 USD per 
          mesaj de exemplu, și vor putea să trimită spam cît poftesc. Greu de 
          aplicat însă dacă autorul e într-o țară care nu se aliniază.  Ce-i de făcut cu utilizatorii mai necăjiți, care pot fi victima unei 
          substituiri virtuale, fără să aibă altă vină decît naivitatea, rămîne 
          încă o problemă deschisă.   Cum mai sînt multe multe multe în ceea ce privește dreptul, drepturile 
          și dreptatea în noua lume  cea fără frontiere  pe care o reprezintă 
          Internet-ul.  În care o acțiune atît de simplă și abstractă cum este cea de a sta 
          în fața unui ecran și de a lovi niște taste într-o anume succesiune 
          poate să se transforme în delict adevărat  extrem de concret. 
  
         
 |