| Reforma sectorului de telecomunicații
  Prezentare susținută de dl. Ion Matei, Director General Adjunct I.G.C.
  În scopul atragerii investițiilor străine în acest 
	  sector, trebuie stabilit un cadru de lucru regulamentar corespunzător, 
	  controlat de o agenție independentă care să permită supravegherea atât 
	  a operatorilor publici cât și a celor privați. Deoarece supravegherea 
	  reglementară implică printre altele interconexiuni ale rețelelor operatorilor, 
	  competiția și reglementările economice, ea este decisivă în conferirea 
	  unei funcționări adecvate și pentru promovarea liberalizării. De asemenea, 
	  trebuie realizată o separare a proceselor de realizare a politicilor 
	  și a responsabilităților de reglementare. 
	    Lipsa interferenței politice în reglementări trebuie să fie asigurată 
	    printr-o autonomie operațională (ex. numirea regulatorilor pe baze 
	    transparente și pe baza capacităților profesionale) și o autonomie 
	    financiară (ex. independența totală de buget). Implicarea unor organisme 
	    de acționari cum ar fi Comitetul Consultativ al Telecomunicațiilor 
	    ar trebui să fie în mod activ încurajată iar rolul lor ar trebui definit 
	    în mod clar.  Agenția de reglementări În prezent, Inspectoratul General al Comunicațiilor (IGC) îndeplinește 
	    sarcini care pe piața telecomunicațiilor ar trebui să fie desfășurate 
	    de-o agenție de reglementări. Prin urmare, programul pentru restructurare 
	    ar trebui să abordeze doar problemele de extindere a funcțiilor și 
	    obiectivelor IGC. Această componentă a proiectului se va focaliza 
	    pe transformarea IGC într-un organism complet de reglementări pentru 
	    sectorul de telecomunicații, incluzând aici modernizarea propriei 
	    infrastructuri pentru monitorizarea și administrarea spectrului radio.  Va fi proiectat și implementat un Program de Dezvoltare de Reglementări 
	    (PDR) care va conține următoarele principii de bază: 
	    Independența - va defini natura și gradul de independență 
	    al IGC față de ambele entități de reglementare și realizare a politicilor, 
	    incluzând responsabilitățile și obligațiile de prezentare;   Structura  va defini aranjamentele legale, organizatorice 
	    și administrative sub care IGC va funcționa ca și un organism independent;   Autonomia  va defini parametrii care vor asigura 
	    atât o autonomie operațională cât și una financiară   Scopul  va defini oferta IGC de reglementări precum 
	    și instrumentele necesare pentru aceasta (ex. reglementări economice, 
	    tehnice, de interconexiuni, de calitate a serviciului, pentru operatori 
	    ce dețin monopol, promovarea competiției, atribuirea spectrului și 
	    a licențelor etc).  
	   PDR va oferi de asemenea un plan de implementare detaliat incluzând 
	    un tabel de planificări, planuri pentru personal și calificări, transfer 
	    al responsabilităților de reglementare și al personalului de la Ministerul 
	    Comunicațiilor, restructurarea IGC, îmbunătățiri ale administrării 
	    financiare etc.  Sistemul de administrare a spectrului național (SASN) În ceea ce privește modernizarea politicilor și procedurilor de 
	    monitorizare și administrare a frecvențelor radio, incluzând infrastructurile 
	    asociate, a fost stabilită o strategie detaliată care este prezentată 
	    pe scurt în continuare.   Astfel, va fi proiectată și instalată o rețea, incluzând toate instrumentele 
	    computerizate necesare pentru alocarea spectrului de frecvență, pentru 
	    acordarea de licențe și pentru prevenirea interferențelor între utilizatori.  Proiectul va stabili un Sistem de Administrare și Monitorizare a 
	    Spectrului Național (SASN) integrat care va include un sistem computerizat 
	    cu o rețea de comunicații date/voce LAN/WAN, care va conecta Centrul 
	    de Control din București cu Centrele de Control Regionale din București, 
	    Cluj, Iași și Timișoara. Sistemul computerizat va fi gazda bazei de 
	    date operaționale pentru Administrarea Spectrului și va suporta două 
	    programe de aplicații principale: Administrarea Spectrului și Monitorizarea 
	    Spectrului. La acest sistem computerizat vor fi conectate prin intermediul 
	    rețelei de comunicații 22 de stații de monitorizare automate de la 
	    distanță care vor fi controlate de la Centrele de Control Naționale 
	    și Regionale. Cinci stații de monitorizare mobile și 15 unități de 
	    monitorizare transportabile vor avea conexiuni de comunicație la cel 
	    mai apropiat Centru de Control. În rețeaua de comunicații vor fi incluse 
	    și conexiunile la birourile IGC din reședințele de județ și la Workshop-ul 
	    Electronic din București. Va fi oferit de asemenea soft-ul de automatizare 
	    necesar pentru alte operații și funcții de administrare ale IGC.   Construirea capacității Împreună cu noile responsabilități extinse (atât pentru rețele cablate 
	    cât și pentru rețele fără fir) și cu noile infrastructuri, IGC se 
	    va focaliza pe adoptarea metodelor și practicilor moderne din administrarea 
	    spectrului respectiv pe monitorizarea și controlul operatorilor de 
	    telecomunicații prin măsurarea parametrilor tehnici și de calitate 
	    a serviciului. Prin urmare IGC își va dezvolta capacitatea în următoarele 
	    direcții: 
	    Administrarea și ingineria spectrului pentru definirea 
	    procesului, a procedurilor și metodologiei pentru formularea și implementarea 
	    utilizării spectrului și a politicilor de alocare, realocare a benzilor 
	    de frecvență etc;   Metode de licențiere orientate pe piață - pentru 
	    promovarea transparenței în alocarea frecvențelor în special pentru 
	    serviciile competitive;   Laboratoare regionale  pentru rețele cablate pentru 
	    realizarea unor măsurători complexe (end-to-end), atât din punct de 
	    vedere tehnic cât și calitativ.  
  
	 
  
	 
 |