Prima oară cînd am mers cu mași na prin Cambridge nu 
          am fost impresionat de acel orășel liniș tit, împărțit în două de un 
          rîu. Cerul era acoperit, se apropia prima ninsoa re. Bine, măcar, ca 
          vremea nu era umedă. Nu mi-au displăcut străduțele și nici casele tipice 
          începutului de secol  nu erau înghesuite și fiecare avea personalitatea 
          sa  lucruri rare în ziua de azi. Nu am avut timp să ne oprim la o cafea, 
          deși mi-ar fi plăcut. Mergînd pe Main Street, am ajuns la intersecția 
          London. Acolo am cotit-o spre Madison. Stai puțin
 Cambridge, London 
          și abia apoi Madison? Nu vă grăbiți să răsfoiți hărțile  era vorba 
          de Cambridge Wisconsin... 
        
 De cîțiva ani, Cambridge Wisconsin găzduiește, în fiecare vară, un 
          festival de olărit. Mulți artizani, din toată țara, vin aici să-și expună 
          lucrările. Festivalul se desfă șoară în parcul orașului, aproape de 
          rîu și toți locuitorii  900 de suflete  participă la manifestare. 
          Strada principală devine foarte aglomerată, iar ma gazinele, în ciuda 
          temperaturilor ridicate, nu își mai fac probleme în legătură cu aerul 
          condiționat  oricum ușile se închid și se deschid tot timpul. În Piața 
          centrală, unde se află Primăria și Poșta, se înalță două monumente  
          cel dedicat celor care au luptat în Războiul Civil și cel care amintește 
          de cetățenii din Cambridge care au luptat în toate războaiele purtate 
          de Statele Unite. 
        
 Nu pot să îmi dau seama care ar fi viața economică din Cambridge atunci 
          cînd festivalul se încheie. În oraș există vreo două duzini de magazine, 
          dintre care majoritatea vînd antichități sau vase de lut
 Am vizitat 
          un magazin al cărui proprietar era danez  prima sau a doua generație. 
          Tipul vindea mai ales lucruri de import  ciocolată europeană, vinuri 
          ieftine, tot felul de lucruri cadouri
 Unele erau foarte ieftine, altele 
          păreau să compenseze, prin costuri ceva mai ridicate. Am avut chiar 
          surpriza plăcută de a găsi și niște pulovere norvegiene, la prețuri 
          foarte scăzute. 
        
 Vis-a-vis de acest magazin, era un anticariat, pe care nu am pierdut 
          ocazia să-l vizi tăm. Desigur, nu trebuie să vă imaginați că un anticariat 
          american seamănă cu unul european  în America istorie înseamnă ce 
          se petrecea acum o sută de ani, iar istorie veche ceea ce se petrecea 
          prin 1700
 Inima a început să-mi bată cu putere, zărind printre vechituri 
          un Kodak pe 8 mm. Nu avea mai mult de 40 de ani, dar, pentru cei de 
          azi, reprezintă o adevărată antichitate
 Brusc, am fost năpădit de amintiri
 
        
 Aveam 15 ani cînd mi-am cumpărat primul Kodak pe 8 mm. Îmi petreceam 
          vacanța de vară în Wisconsin, la ferma bunicilor dinspre tată. Părinții 
          mei mă lăsaseră acolo, în timp ce ei își petreceau concediul în altă 
          parte. Cred că vă închipuiți că nu eram deloc fericit  nu aveam acolo 
          nici un prieten și nici genul meu de distracție nu coincidea cu cel 
          al oamenilor de pe acolo. 
        
 Îmi exprimam insatisfacția în gura mare, iar tatăl meu, pentru a mă 
          mai potoli, mi-a cumpărat un aparat de filmat, cadou cică. Era un cadou 
          tipic scoțian, mie îmi luase jucărioara, iar el, cu aceeași ocazie, 
          își cumpărase un aparat foarte scump pe 35 mm
 Trebuie să recunosc că 
          îmi dădea bani suficienți pentru developarea filmelor, deoarece hobby-ul 
          de a filma îl aveam de ceva vreme. Nu mai țin minte exact cîte filme 
          am făcut în vara aceea, dar știu că părinții mei au plătit scump faptul 
          de a mă fi exilat acolo
 Iată, însă, că după ce am developat filmele, 
          mi-am dat seama că îmi trebuia un proiector, pentru a vedea bine ce 
          anume realizasem. După ce am căpătat proiectorul, mi-am dat seama că 
          din cele patru ore de peliculă filmată, doar vreo zece minute meritau 
          păstrate. Acum îmi trebuia un echipament de montaj. Am găsit ceva, foarte 
          primitiv, dar mi-am făcut treaba cu el. Bunicul meu se distra foarte 
          tare, bunică-mea mai puțin, deoarece trebuia să adune de peste tot bucățele 
          de celuloid. Era însă o femeie de treabă și nu zicea nimic, chit că 
          nu înțelegea de ce îmi pierdeam timpul cu filme, cînd erau atîtea de 
          făcut la fermă
 
        
 Vacanța s-a terminat, iar eu am revenit la școală, în străinătate, 
          luînd cu mine și aparatul de filmat. În Franța, însă, filmul era mai 
          scump decît acasă, ca să nu mai vorbim că, acolo, chiar și pentru un 
          băiat de 15 ani, erau lucruri mult mai interesante de făcut decît filmele
 
          Nu mai știu ce s-a ales de aparatul meu de filmat; probabil că se află 
          pe undeva, în pod. Nu m-am mai atins de el de atunci. Evident, tatăl 
          meu m-a tot bătut la cap că am folosit doar o vară un aparat atît de 
          scump
 
        
 Întotdeauna am avut un cameră de luat vederi fixă; în liceu cochetasem 
          cu ideea de a-mi face o meserie din așa ceva, dar, cum tatăl meu s-a 
          uitat urît la mine atunci cînd i-am spus acest lucru, a trebuit să abandonez 
          ideea. Mi-a spus că nu avea de gînd să-mi plătească peliculele, înainte 
          ca eu să fi avut o diplomă pe baza căreia să cîștig bani. Apoi anii 
          au trecut, iar eu nu m-am mai gîndit niciodată la făcut filme. Chiar 
          niciodată? Atunci cînd camerele video au apărut pe piață, mă gîndi sem 
          că ar fi fost cazul să cumpăr una și să recuperez timpul pierdut. La 
          început, prețu ri le erau foarte mari, nu exista un standard, iar echipamentul 
          de montare avea prețuri astronomice. Doar profesioniștii își putea permitea 
          așa ceva, ca hobby era total exclus. În plus, chiar dacă aș fi avut 
          banii necesari, erau atîtea standarde, încît mă năuceau complet pe mine, 
          care aveam cunoștințe de simplu amator. Și totuși, gîndul nu-mi dădea 
          pace
 După ce mi-am cumpărat prima cameră video Sony, cu bandă de 8 
          mm, am început să caut un aparat pentru editare video. E adevărat, camera 
          avea cîteva funcții încorporate, dar, să fim serioși
 Prima masă de 
          montaj pe care am cumpărat-o putea stoca 100 de secvențe simultan. Era 
          fabricată de Azden, un producător german, cunoscut, mai ales, pentru 
          comercializarea instalațiilor de sunet. Ei bine, cine nu știe ce înseamnă 
          să te chinuiești, ar trebui să încerce să lucreze cu aparatul produs 
          de Azden. Nu îți trebuia mare lucru: o cameră video, bandă și multă 
          răbdare
 Nu puteai face decît tăieturi secvențiale. Aparatul nu derula 
          decît într-un singur sens  înainte. Dar, atunci cînd treci de la focul 
          de tabără la arzătorul cu kerosen, ți se pare că este un mare progres
 
        
 Într-o zi, am primit un prospect de la o companie canadiană  Gold 
          Disk. Nu știu dacă mai există în ziua de azi. Pe vremuri, realizau un 
          produs similar lui Corel Draw care, permiteți-mi s-o spun, nu era rău 
          deloc. I-am sunat și am aflat că sediul lor era pe aceeași stradă cu 
          Corel. Programul lor de grafică nu era prea vîndut, dar pe mine nu asta 
          mă interesa, ci o aplicație numită Video Director. De fapt, Video Director 
          era o combinație de hardware și software, care permitea editarea secvențelor 
          video la un preț foarte rezonabil: 199 de dolari. Aveai nevoie de un 
          computer, de o cameră video, de un video recorder și de un TV. Aplicația 
          controla camera și recorder-ul; pe ecranul computerului aveai butoanele 
          de control video, cu ajutorul cărora puteai dirija secvențele care apăreau 
          pe ecranul televizorului. Aplicația avea trei ferestre: una de control 
          al sursei, alta de control al înregistrării și una de editare. Cu mouse-ul, 
          dădeai banda înainte și înapoi, marcai clipuri, tăiai secvențe și creai 
          o listă de decizii (decision list). Partea cea mai bună era că 
          Video Director nu mai cerea ca scenele să fie secvențiale. Prima tăiere 
          putea fi localizată oriunde pe bandă. Aplicația derula banda exact pînă 
          în punctul dorit, apoi putea să o monteze după preferințe. Din păcate, 
          la acea vreme, Video Director nu oferea efecte speciale sau facilități 
          de sunet, dar era grozav în alcătuirea unei suite de secvențe video. 
        
 Principiul era simplu. Conexiunea dintre elemente era realizată printr-un 
          cablu în Y. Un capăt al bifurcației intra în portul serial al computerului, 
          celălalt în camera video; extremitatea singulară se conecta la video 
          recorder, prin intermediul unui dispozitiv cu infraroșii. Mergea bine, 
          dacă ținem seama de faptul că nu era ceva de mare precizie și că, de 
          obicei, este foarte greu să obții rezultate profesionale cu aparate 
          destinate publicului larg. Și totuși
Video Director putea rula întreaga 
          casetă și se putea opri la punctul dorit, cu o precizie de trei cadre. 
          Poate că, pentru un profesionist, acești parametri nu sînt accep tabili, 
          dar pentru filmele casnice sînt mai mult decît suficienți. La alcătuirea 
          listei de decizii, editorul determina lungimea clipu rilor și ordinea 
          lor, apoi aplicația realiza montajul, fără a mai fi necesară intervenția 
          umană, ci doar o casetă goală în video recorder. Programul aducea sursa 
          la adresa de editare, pornea video recorder-ul, apoi sursa, avînd permanent 
          controlul cadrelor necesare; după ce se realiza transferul, recorder-ul 
          era pus pe pause, apoi se trecea la următorul clip. Am realizat chiar 
          și unele efecte speciale, ca de pildă repetarea aceleiași scene de trei-patru 
          ori. Mă uitam, fascinat, cum programul oprea și pornea recorder-ul, 
          apoi dădea banda înainte și înapoi și trimitea semnalul către aparatul 
          video
 Poate că mă considerați maniac, dar, întotdeauna am fost încîntat 
          de astfel de minuni ale tehnicii
 
        
 Un aparat ieftin de mixaj sonor m-a ajutat să adaug o coloană sonoră 
          și voce, deși calitatea nu era cea mai bună; asta era, Video Director 
          nu se lăudase că ar fi putut face și așa ceva
 Oricum, chiar și cu aceste 
          lipsuri, era în avans pentru vremurile sale
 
        
 Pe la începutul anului trecut, am primit un prospect de la o companie, 
          Pinnacle System, prin care mă înștiințau că achizi ționaseră produsul 
          de la Gold Disk și că urmau să scoată o nouă versiune, denumită Studio 
          200  un Video Director cu cîteva posibilități suplimentare. Prețul 
          promoțional era de 189 dolari; foarte entuziasmat, am trimis banii pe 
          loc. Nu pot să vă spun care erau acele posibilități suplimentare, deoarece, 
          după ce l-am primit, nu am avut prilejul de a-l folosi. Singurul lucru 
          nou pe care l-am observat era că, acum, conectarea se realiza prin portul 
          paralel și că, evident, acum nu mai primeam dischete, ci un CD. Acum 
          două săptămîni, am pri mit un nou anunț de la Pinnacle System, despre 
          o nouă versiune, Studio 400, cu preț de upgrade de doar 89 de dolari. 
          I-am sunat pe cei de la Pinnacle System să-i întreb dacă le pot returna 
          produsul nefolosit. Nu puteam. Așa că am comandat noua versiune și, 
          cu două zile în urmă, am primit un nou CD și un manual. 
        
 Nu știu dacă profesioniștii TV vor folosi Studio 400, dar pot să vă 
          spun că acum, pentru 499 de dolari, oricine poate achizi ționa un program 
          de editare foarte serios. 
        
 De un timp destul de îndelungat, la Hollywood montajele TV se fac 
          pe echipamente Apple, care rulează Avid, standar dul editării non-lineare. 
          Microsoft a încercat să pătrundă în acest domeniu cu NT, dar nu a avut 
          succes. Singura problemă cu compute rele dedicate Avid este prețul lor 
          ridicat; 100.000 de dolari pentru un asemenea aparat nu ar fi un preț 
          neobișnuit. Pentru profesioniști, fiecare cent este bine investit; amatori 
          ca mine nici nu pot visa la un asemenea aparat. 
        
 Făcînd o digresiune, trebuie să spun că, acum cîteva zile, am citit 
          un comunicat de presă prin care Microsoft vînduse lui Avid compania 
          sa subsidiară, care se ocupa de aplicații video. Straniu! de obicei 
          Microsoft încearcă să penetreze în toate domeniile, nu să se retragă 
          din vreunul
 Ce bine ar fi ca acesta să fie semnul unei noi strategii 
          a corporației din Redmond
 Vise, deh... 
        
 Pinnacle, cu ultima sa versiune  Studio 400  a realizat ceva nemaiîntîlnit 
          pînă acum: un hibrid de editare video digitală și analogică, la un preț 
          foarte accesibil, dedicat pieței de larg consum. Acum pot capta secvența 
          video pe disc, o pot edita non-linear, apoi programul asamblează bucățile 
          mele în produsul final. Nu mai am nevoie de un monitor TV. Sistemele 
          tradiționale de tip Avid captează secvențele video pe discuri hard scumpe, 
          SCSI, cu design special, care nu permite pierderea cadrelor, fenomen 
          frecvent la discurile obișnuite, oricît de rapide ar fi acestea. După 
          editare, produsul final este trimis la post-producție, deoarece calitatea 
          materialului înregistrat pe bandă nu este suficient de ridicată pentru 
          a fi televizată. 
        
 Ideea acestei editări non-lineare mă preocupă de ceva timp. Nu am 
          amintit că, atunci cînd Intel a scos prima sa placă de captură video, 
          acum șase ani, am cumpărat și eu una. Se numea Intel Smart Video Recorder. 
          Placa era produsă pentru IBM, care, la acea vreme, încerca să intre 
          pe piața editării video asistate de computer. Ultimedia, un produs 
          OS/2, era o aplicație foarte bună, cu un viitor promițător. La fel ca 
          și celelalte produse IBM, depășea net Video for Windows de la Microsoft, 
          dar, la fel ca și celelalte produse, a dispărut fără urmă. Una dintre 
          cauzele dispariției a fost costul ridicat. În timp ce IBM cerea bani 
          pentru Ultimedia, Video for Windows venea cu majoritatea programelor 
          sau jocurilor care aveau animație. Da, Ultimedia avea posibilitatea 
          de a face editare video non-lineară și mixaj de sunet, dar, pe vremea 
          aceea, marea masă a publicului nu se sinchisea de aceste facilități
 
          Este firesc, prin urmare, că Intel a încetat destul de repede să mai 
          producă placa respectivă. 
        
 Trăsătura cea mai interesantă a plăcii era algoritmul de compresie, 
          Indeo, capabil să înregistreze o cantitate mare de cadre video într-un 
          spațiu redus. 10 minute de film în doar 10 megabytes era o realizare 
          pentru acele vremuri. Mi-am cumpărat un disc mai mare și am început 
          să fac experimente cu Indeo. Mergea foarte bine sub OS/2. ATI avea un 
          program de editare non-lineară, care venea odată cu placa și care oferea 
          și cîteva efecte speciale. M-am distrat cîtva timp, editîndu-mi filmele 
          pe computer; nu am putut, însă, să imprim pe bandă rezultatul modificărilor 
          mele; pe vremea aceea nu existau aparate al căror preț să fie de cîteva 
          sute de dolari, adică atît cît mi-ar fi permis bugetul meu. Prețurile 
          însă scădeau, iar eu mi-am zis să aștept
 În tot acest răstimp, am lucrat 
          cu Video Director
 
        
 Studio 400 folosește Indeo ca algoritm de compresie. O oră de secvențe 
          video necesită 150 megabytes. Dacă ne gîndim că avem și coloana sonoră, 
          poate că nu mai pare chiar atît de mult. Imaginea care se vede pe monitor 
          nu este grozavă; numai datele esențiale au fost înregistrate pe disc; 
          doar un cadru din două este înregistrat pe disc. Acest lucru este însă 
          compensat atunci cînd se trimite înregistrarea către banda magnetică, 
          cu o viteză de 30 de cadre pe secundă. Ideea era să obții imagini de 
          calitate pe bandă, nu pe monitor. Pe monitorul unui laptop imaginea 
          este deplorabilă, dar suficientă pentru a vedea ce anume fac. Dacă folosesc 
          un monitor normal sau un monitor de laptop cu matrice activă, imaginea 
          se va îmbunătăți spectaculos iar eu voi beneficia de avantajul de a 
          putea edita secvențe video oriunde m-aș afla. Deoarece, oriunde m-aș 
          afla, am cu mine laptop-ul și o cameră portabilă. 
        
 Studio 400 îmi oferă trei posibilități fundamentale: captura unei 
          secvențe video, editarea sa și crearea unei înregistrări magnetice. 
          În capture mode, ecranul este împărțit în patru zone. Albumul, cu 
          thumbnails care indică primul cadru al fiecărei scene, este localizat 
          în partea din stînga sus. Player-ul, care arată ca un monitor pe care 
          se văd imaginile capturate, este în dreapta sus. Sursa semnalului video, 
          care este reprezentată de imaginea unei camere cu butoanele de control, 
          ocupă partea din stînga jos. În fine, în dreapta jos este o diagramă 
          a discului, numită diskometer, cu două contoare, care arată spațiul 
          liber și cel consumat de o secvență video. 
        
 După ce a fost realizată captura video, trebuie ca fișierul rezultat 
          să capete un nume, apoi se poate trece la etapa următoare  editarea. 
          Aici dăm iar de patru zone: albumul, player-ul, fereastra filmului propriu-zis 
          și cea cu informații tehnice și cronolo gice despre înregistrare. În 
          acest fel, Pinnacle Systems a reușit să transforme arta editării unei 
          secvențe video, dintr-o aventură, într-o joacă de copii. Bineînțeles, 
          vorbesc din punctul de vedere al amatorului și nu al profesionistului. 
          Un avantaj important este și acela că Studio 400 detectează începutul 
          și sfîrșitul unui clip; probabil că acest lucru se datorează semnalelor 
          pe care le trimite camera, atunci cînd detectează lipsa continuității 
          cadrelor. Această facilitate este foarte importantă și te ajută enorm 
          în procesul de editare. Montajul este atît o artă, cît și o chestiune 
          de tehnică. Unii detestă montajul, pe care nu-l consideră act artistic, 
          ci doar ceva mecanic. Și totuși
 ordinea în care se înregistrează scenele 
          care alcătuiesc un film nu este cea din produsul final; scena de debut 
          poate fi filmată ultima. O scenă poate fi filmată de mai multe ori, 
          pînă cînd regizorul o găsește satisfăcătoare. Nu prea îmi place să admit 
          acest lucru, dar trebuie să recunosc că adevărata vedetă a unui film 
          nu este vreun actor, oricît de talentat ar fi, ci regizorul, care trebuie 
          să aibă tot filmul în minte, cu mult înainte ca vreo scenă să se realizeze 
          fizic. 
        
 Editarea este extrem de simplă. Totul se realizează cu mouse-ul. Din 
          album, tragi un clip peste scala cronologică, unde vor apărea primul 
          cadru și o zonă umbrită, care arată lungimea clipului. Apoi apeși un 
          buton și alegi change clip properties. Aici poți modifica toate elementele 
          conținute în clipul respectiv. Întregul proces este în timp real. După 
          terminarea editării, un alt clic te aduce înapoi la album. 
        
 În partea stîngă, albumul are patru zone. Una pentru clipuri, alta 
          pentru overlays, alta pentru tranziții, iar ultima pentru coloana 
          sonoră. Sistemul oferă și multă flexibilitate în crearea tranzițiilor 
          între clipuri. Acum două seri am editat o secvență în care fiica mea 
          explora o peșteră. Am fost uimit de cîte posibilități aveam. Pentru 
          cei care apreciază mai mult efectele speciale decît conți nutul, Studio 
          400 este o adevărată mină de aur. Poți captura secvențe de la orice 
          cameră digitală, poți importa imagini, desene din Corel, Adobe sau AVI-uri 
          din AutoDesk Animator sau poți prelua sunete de pe orice înregistrare 
          magnetică. Asta dacă nu luăm în considerare colecția care vine pe CD-ul 
          producătorului
 
        
 Aș putea vorbi ore întregi de acest program, dar nu vreau să plictisesc 
          prea mult cititorul. 
        
 Trebuie, însă, să spun că am făcut această editare pe notebook, stînd 
          în pat și uitîndu-mă la un film, la TV. Apoi am început un nou proiect. 
          Am trasat linia cronologică; după ce toate clipurile vor fi la locul 
          lor, voi crea lista de decizii, tranzițiile și titlurile. Le voi realiza 
          în Photoshop, pe care îl am pe același computer. Și, cu siguranță, voi 
          mai adăuga și cîteva imagini statice din colecția mea. Nu cred că mă 
          voi ocupa și de sunet, deoarece ard de nerăbdare să văd cum va ieși 
          pe caseta video. Nu am setat aparatul pentru așa ceva, dar nu cred că 
          va fi prea dificil s-o fac. Pînă acum nu era decît o simplă conec tare 
          fizică și nu văd de ce să se fi schimbat. 
        
 Trebuie să recunosc că mai încercasem programe de editare video. Am 
          vorbit, deja, de ATI, dar nu și de Adobe Premiere, care este programul 
          cel mai răspîndit pentru editare non-lineară. Aplicația trece în domeniul 
          profesional, dacă beneficiezi și de peri ferice adecvate. Eu o cumpărasem 
          în timpul unei promoții, cu doar 99 de dolari; nu cred că aș fi cumpărat-o 
          la prețul obișnuit. Programul este foarte bun, dar, pentru a transfera 
          produsul final pe bandă magneti că, ai nevoie de niște periferice specializate 
          foarte costisitoare, deci nu rezolvasem ni mic
 Am folosit programul 
          cîtva timp și am învățat multe lucruri despre tehnicile de editare și 
          efectele speciale, oferite în număr într-adevăr impresionant. 
        
 Studio 400 nu se poate compara cu Adobe în acest domeniu, dar poate 
          realiza foarte bine titluri, de exemplu. Acestea sînt, totuși, staționare, 
          nu pot fi animate. Dar acest lucru pare suficient, dacă ne reamintim 
          că, acum cîțiva ani, pentru același lucru ne trebuia un periferic specializat. 
          Poți edita și coloana sonoră; chiar dacă nu este stereo multi-canal, 
          ca la Adobe, este totuși stereo, la rate de 44 kHz, ceea ce înseamnă 
          totuși un nivel profesional. În plus, coloana sonoră poate fi realizată 
          pe computer și atașată secvenței video, indiferent de coloana sonoră 
          originală a înregistrării. 
        
 În fine, după cîteva ore de editare am setat video recorder-ul și 
          am privit cum se transferă pe bandă produsul meu final, cu o durată 
          de 20 de minute. Mai întîi, programul a trecut video recorder-ul în 
          recording mode/pause. Apoi a recalibrat sursa, camera Sony, derulînd 
          banda la începutul casetei. Deoarece acest proces a durat mai mult de 
          cinci minute, limita de timp pentru care recorder-ul putea fi în pause, 
          programul a fost nevoit să reseteze aparatul încă o dată, atunci cînd 
          a fost gata să transfere prima scenă. În continuare, totul a decurs 
          așa cum mă așteptam, iar acuratețea procesului a fost uimitoare. Coloana 
          sonoră modificată a ieșit perfect, iar înre gistrarea impecabilă, fără 
          vreun defect sau vreo ezitare. 
        
 A fost o experiență plăcută. Desigur, nu a fost deloc ușor să editezi 
          materialul brut, să iei decizii corecte, dar, așa cum am spus, montajul 
          unui film nu este o joacă. Cine are altă părere, nu are decît să încerce 
          să încropească un filmuleț de zece minute. Un filmuleț de zece minute 
          la care să te și poți uita, voiam să spun
 
        
 Pentru acest articol, am încercat să aflu cîteva date despre Pinnacle 
          System, dar nu am găsit mare lucru. Tot ce am putu afla este informația 
          că sînt o fili ală a unei companii europene. În Europa, compania mamă 
          se numește Miró și este unul din liderii locali în domeniul prelucrării 
          video. Produc și periferice video high-end iar profesioniștii sînt foarte 
          familiari cu produsele lor. Păcat că nu am putut afla mai mult, deoarece 
          Studio 400 este o aplicație excelentă, care poate produce delicii celor 
          care se chinuiau să producă secvențe video la care să te poți uita
 
        
 În final, să menționez că programul nu rulează sub NT 4.0. Am încercat 
          să-l instalez pe un computer și mi-a apărut un mesaj referitor la un 
          DLL pe care nu îl găsea. Am apela la suportul tehnic. Nu merge sub NT, 
          mi-a spus tehnicianul. Da, am zis eu, dar 95 și 98 sînt pe punctul de 
          a ieși definitiv din scenă, în timp ce viitorul pare a fi dedicat NT. 
          Așa o fi, a răspuns tehnicianul, dar majoritatea utilizatorilor nu folosesc 
          NT, deci noi nu asigurăm suport tehnic. Windows 95 și 98 se configurează 
          mult mai ușor și consumatorul se simte mai bine în aceste medii. Da, 
          dar Microsoft a luat decizia de a trece totul pe NT, am zis eu. Treaba 
          lor, mi-a spus tehnicianul, noi nu avem de-a face cu NT și cu asta basta