| Infrastructuri naționale 
         Alternative pentru comunicații voce/date/imagini  comparație 
          internațională. 
          UMTS (european) este un frame-work pentru realizarea sistemelor 
          de comunicații mobile din generația 3 și serviciile oferite de acestea 
          în secolul 21. Generația 3 reprezintă evoluția firească a primelor două 
          generații de tehnologii / servicii / aplicații către o soluție universală, 
          bazată pe un standard global. UMTS este un sistem digital mobil multi-funcțional, 
          multi-service și cu aplicații multiple, care asigură comunicații la 
          o rată de 2MBit/s, la nivelul întregului glob și care înglobează facilitățile 
          tuturor tehnologiilor terestre și satelitare: sateliți, celular, telefonia 
          clasică, ATM/ISDN/SDH, cordless, rural, local loop, trunking, paging, 
          radio clasic, multimedia interactiv - CATV, rețele de calculatoare (wireless/cablate), 
          Internet. UMTS trebuie perceput ca o prelungire a tehnologiilor ce astăzi 
          funcționează de sine stătător; el implementându-se pe structura acestora 
          până în 2002. 
         
Tehnologiile menționate pot fi implementate în cele 11 infrastructuri naționale alternative ce pot fi construite ca viabili competitori ai infrastructurii Romtelecom: 4 operatori din cadrul Ministerului Transporturilor (SNCFR, AND, N. Maritime, N Aeriene); 3 operatori ai regiilor autonome de resurse naturale (SN Petrom/Romgaz, Renel, RA Ape); 4 operatori speciali (MapN, MI, STS, SRI).
 
Acestor 11 menționate, li se adaugă în tabloul general al telecomunicațiilor din România 4 organisme din sistema de comunicații: Ministerul Comunicațiilor, Romtelecom, RA Radiocomunicații, RA Poșta Română, IGC.
 
         SNCFR, AND, N. Maritime, N. Aeriene Pe plan intern:
 Conceptul european de infrastructuri, aplicat și în România. 
           În 1994 a fost început programul de reabilitare a drumurilor naționale, 
          cu toate că în acel an, la Creta, România nu a fost inclusă în principalele 
          coridoare europene. La conferința europeană a miniștrilor transporturilor 
          din 1997, de la Helsinki, România a schimbat această decizie, convingând 
          că poziția sa geografică este optimă pentru preluarea coridorului de 
          transport european nr. IV, care traversează Europa de la vest la est 
          și face legătura cu Marea Neagră: Curtici  Arad  Deva  Teiuș  Sighișoara 
           Brașov  București  Constanța). Astfel vor crește finanțările externe 
          pentru modernizarea drumurilor, începându-se cu autostrada București 
           Pitești și București  Constanța. România este implicată în coridoarele 
          4,7,9.
  Forumul economic Franco  Român 98 a dezbătut în ultima zi tematica 
          România la răscruce, analizând argumentele pe care se bazează realizarea 
          coridorului Asia Centrală - Europa, prin România: existența canalului 
          Dunăre - Marea Neagră, dotări complexe ale Portului Constanța, rețeaua 
          de oleoconducte deja existente etc. Idem în Canada, USA, Viena, APCEMN, 
          Crans Montana etc.
  Ministerul Transporturilor a semnat două contracte cu DET Norske Veritas 
           Norvegia șI Lloyds Register of Shipping  Anglia pentru a efectua 
          un audit de evaluare a sistemelor de management al siguranței pentru 
          companiile de navigație maritime și navale sub pavilion român. Contractele 
          menționate completează seria începută cu Germanischer Lloyd  Germania 
          (5.06.98), cu Bureau Veritas  Franța (16.03.98) și cu Ferriby Marine 
           Anglia (27.03.98).
  Iptana SA și CCCF SA, societăți de mare tradiție în domeniul proiectării 
          și execuției lucrărilor de construcții, sunt folosite în proiectele 
          de infrastructuri. Iptana SA împlinește 45 de ani de activitate și a 
          devenit societatea cea mai importantă în domeniul studiilor privind 
          infrastructurile transporturilor rutiere, navale și maritime din România. 
          CCCF SA s-a specializat în lucrări de cale ferată, drumuri și poduri, 
          construcții hidrotehnice, construcții metalice, metrou, câștigând Trofeul 
          Calității din 1994.
  La Frankfurt pe Main a fost deschisă prima reprezentanță SNCFR în 
          străinătate, care are drept scop promovarea imaginii SNCFR și creșterea 
          volumului de marfă pentru transportul feroviar. Biroul va urmări realizarea 
          unor legături operative cu administrațiile de cale ferată din Germania, 
          precum și furnizarea de informații privind prestațiile SNCFR, regimul 
          zonelor libere, târgurile internaționale din domeniu.
  Proiecte de comunicații / informatică:  Proiecte creditate pentru Ministerul Transporturilor: 450.000 $ - 
          modernizare Aeroport Otopeni, 257.000 $ sistem computeri zat de emitere 
          bilete, 128.000 $ - mo der- nizarea punctelor de frontieră, 450.000 
          $ - modernizarea portului Constanța.
  Portul Constanța dispune de cel mai complex sistem de comunicații 
          digitale, constând în centrale telefonice Ericsson de 3.000 de linii, 
          fibră optică, radiorelee și sistemul trunking EDACS.
  3500 km rețea de telecomunicații pe fibră optică, proiect bazat pe 
          260.500 $, finanțare SUA / Agenția de Comerț și Dezvoltare, finanțare 
          nerambursabilă
  Ericsson a realizat în colaborare cu SNCFR instalarea unor sisteme 
          de transmisiuni SDH și PDH pe fibră optică pe ruta București - Ploiești, 
          precum și un sistem de transmisiuni de date X.25.
  S-a terminat instalarea rețelei SDH pe fibră optică în Moldova și 
          sudul țării (1800 km), realizându-se cablarea prin traversarea Dunării 
          pe sub apă, la Galați și Călărași.
 
Proiecte pentru infrastructuri în transporturi. 
          Firme recunoscute în domeniu, arată necesitatea realizării 
          unor sisteme de comunicații voce/date/imagini, cu noduri de acces în 
          backbone-ul public:  SNCFR și firma Dietrich Ferroviaire din Franța au semnat un contract 
          în valoare de 57 mil USD pentru modernizarea unor vagoane CFR, care 
          vor fi apte să circule cu viteze de 160 Km/h, lucru ce va fi posibil 
          peste 2 ani, când se vor moderniza și terasamentul căii ferate. La licitație 
          au participat firmele ABB Daimler Benz Transportation  Anglia, Recon 
           Germania, Renfe și Tecnicas Modulares e Industrailes  Spania. Locomotivele 
          vor fi modernizate de General Motors și Siemens.
  SNCFR și Siemens AG au semnat un contract în valoare de 21 mil USD 
          pentru modernizarea a 24 de locomotive electrice de 5.100 KW, proiect 
          finanțat de BERD și care va fi definitivat în 2000.
  Este prevăzută o investiție de 90 mil USD (72 mil USD pentru infrastructură 
          și 22 mil USD pentru parcul de trenuri electrice) pentru realizarea 
          primei linii pilot de metrou ușor din București. Linia se va axa pe 
          traseul tramvaiului 41, unind la o viteză dublă de transport cartiere 
          ca Alexandria, Tudor Vladimirescu, Dr Taberei, Militari, Crângași, 1 
          Mai, Aeroport Băneasa.
  Dunărea este luată în calcul pentru coridorul european Marea Neagră 
          - Dunăre  canal Rhin/Main  Marea Nordului. Puncte strategice în România: 
          Brăila/Galați, Constanța, Oltenița, Giurgiu, Turnu Severin.
  Aeroporturi internaționale  anexă separată.
  Pe plan internațional:   UE: Comisia Europeană a pus la punct un plan de modernizare 
          a drumurilor, căilor ferate, aeroporturilor și porturilor din țările 
          est-europene, al cărui cost de 110 miliarde USD să fie suportat 
          în cea mai mare parte de statele respective, care vor fi obligate să 
          cheltuiască 1.5% din PIB din prezent până în 2015. Planul cuprinde 18.000 
          km de drumuri, 20.000 km de căi ferate, 38 de aeroporturi și 27 de porturi 
          maritime și fluviale. Țările vizate sunt: România, Bulgaria, Cehia, 
          Slovenia, Estonia, Lituania, Letonia, Slovacia. Până acum UE a furnizat 
          acestor țări 2.2 mili arde USD, iar în perioada 1998  2000, ajutorul 
          va fi de 500 de mil ECU pe an.
   Ungaria: Pe baza unui studiu elaborat la inițiativa Centrului 
          European pentru Studii Politice, Ungaria va aloca 13 miliarde ECU pentru 
          dezvoltarea drumurilor naționale și a căilor ferate.
  Germania: Compania Deutsche Bahn (40.000 km de cale ferată) 
          deține 50.2 % din Mannesmann Arcor, un new entry pe piața germană 
          de telecomunicații alături de Viag si o.te.lo.
   Franța: France Telecom Mobiles are în proiect oferirea serviciilor 
          specifice GSM pentru călătorii din trenurile Intercity TGV, care circula 
          cu viteze de 300 km/h pe ruta Paris  Lyon. Pentru acoperirea radio 
          a distantei de 433km , FTM a instalat stații de bază de o senzitivitate 
          ridicată, capabile să preia semnalul celulelor la 30 de secunde.
  Franța: Compania de căi ferate din Paris folosește de 1 an 
          sistemul Tetrapol realizat de Matra Communications of France, iar acum 
          este implicată într-o licitație pentru construirea unei rețele publice 
          Tetra.
  Franța: Sunt aprobate 32 de licențe PAMR (Private Access Mobile 
          Radio), însă doar 3 operatori s-au impus prin servicii și acoperire: 
          Sogera / France Telecom, Bouygues, Regiocom.
   Anglia: Agenția guvernamentala DVLA (Driver and Vehicle Licensing 
          Agency) folosește rețeaua mobilă a companiei RAM, prin care, în câteva 
          secunde, se poate afla daca un autovehicul este înregistrat sau nu, 
          dacă are plătite la zi taxele pentru circulația pe autostrăzi, când 
          a fost făcută ultima revizie tehnică, care sunt antecedentele conducătorului 
          auto etc. Pierderile din neplata taxelor de înregistrare și de drum 
          au fost evaluate la 175 mil GBP, din care s-au recuperat (în perioada 
          august 1997  martie 1998) 4.4 mil GBP prin descoperirea a 2000 de mașini 
          neînregistrate.
   Suedia: Operatorul Telia a format o alianță cu compania Thoreb 
          (deținătoarea controlului asupra transportului public in Suedia), alianță 
          în care deține 51 %. Telia a investit 24 mil coroane suedeze pentru 
          modernizarea rețelei sale mobile pentru a urmări si localiza tramvaiele 
          și autobuzele. Informații privind acestea sunt disponibile publicului 
          în timp real, putând fi vizualizate pe ecranul telefonului celular GSM 
          sau pagerului Ermes.
   Finlanda: Un exemplu fun - Telecom Finland a inițiat un 
          proiect pilot privind comerțul electronic via GSM. A fost implementat 
          un circuit special care permite posesorilor de autovehicule să-și spele 
          mașina formând un cod dedicat de la telefonul lor mobil (co dul respectiv 
          permite identificarea abonatu lui pentru plata serviciului, precum si 
          se lec ta rea modului de spălare dorit). Costul con vorbirii acoperă 
          costul serviciului. Aceasta noutate a dus si la ideea unei apropieri 
          între industria băuturilor răcoritoare și operatorii din comunicații, 
          permițând cumpărarea de sucuri de la tonomate cu telefonul celular, 
          suma trecându-se pe factura abonatului.
 
         
  
         
 |